Slogan 'stop de graaicultuur'

Graaicultuur

Wereldvreemde politici vertellen ons dat het normaal is dat het leven duurder wordt, maar belonen zichzelf met riante lonen, pensioenbonussen en luxueuze vertrekpremies. Dat is toch niet serieus? Als we een beleid aan de kant van de mensen willen, moeten we het politieke systeem zélf grondig veranderen.

Gebuisde politici die uit het parlement vertrekken, krijgen een afscheidsbonus tot 280.000 euro bruto, terwijl steeds meer werkende mensen het financieel moeilijk hebben. Vind jij dat nog normaal? Enkel de PVDA strijdt al jaren consequent tegen die politieke graaicultuur.

Ons voorstel:

• We schaffen de vertrekpremies van de parlementsleden af.
  • We behandelen parlementsleden als gewone werknemers, met hetzelfde sociaal statuut.

België telt negen (!) ministers van gezondheid. Toch betalen we ons blauw bij de tandarts of in het ziekenhuis. We hebben vier ministers van mobiliteit, maar het openbaar vervoer draait vierkant. Zo kan het niet verder. De PVDA wil een einde maken aan de nutteloze ministers, de verspilling en de chaos.

Ons voorstel:

• We gaan voor één federale minister voor sleuteldomeinen zoals gezondheid, mobiliteit, energie, klimaat en werkgelegenheid.
  • Zo verminderen we het aantal ministers, staatssecretarissen en kabinetten met een derde.

Politieke privileges aanpakken, zo doen wij dat:

Ontdek onze speerpunten

Raoul Hedebouw, Peter Mertens, Sofie Merckx en Jos D'Haese nemen samen een selfie.

Onze kandidaten

Welke topper wil jij naar het parlement sturen? Ontdek hier alle PVDA-kandidaten voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen.