“Federale regering moet opschorting patent in Wereldhandelsorganisatie steunen”

De PVDA vraagt dat België en Europa vandaag in de Wereldhandelsorganisatie een voorstel tot opschorten van het patent op het Covid-19-vaccin steunen. De linkse partij wil op die manier snel meer vaccins laten produceren en vertragingen minimaliseren. “De onzekerheid over de leveringen van Johnson & Johnson bevestigt de noodzaak van actie inzake intellectuele eigendomsrechten”, vindt PVDA-Europarlementslid Marc Botenga.

woensdag 10 maart 2021

“Federale regering moet opschorting patent in Wereldhandelsorganisatie steunen”

Na eerdere vertragingen met de leveringen bij Pfizer en AstraZeneca, kondigde vandaag ook Johnson & Johnson mogelijke vertragingen aan bij de levering van zijn vaccin. Die aankondiging komt net nu in de Wereldhandelsorganisatie een voorstel voorligt om intellectueel eigendom op Covid-19-vaccins op te schorten. De PVDA steunt dat voorstel.

“Wereldwijd gebruiken we volgens Oxfam slechts 43% van de beschikbare vaccinproductiecapaciteit. Patenten beperken de productie door het monopolierecht op de productie aan een of slechts enkele bedrijven te geven. Technologie delen is nu gewoon een kwestie van gezond verstand”, zegt Marc Botenga.

India en Zuid-Afrika dienden in oktober een voorstel tot opschorting van intellectuele eigendomsrechten in bij de Wereldhandelsorganisatie. Met een algemene waiver willen ze zo veel mogelijk landen toelaten de vaccins te produceren. Het voorstel krijgt ondertussen steun uit meer dan honderd landen, waaronder de Afrikaanse Unie. Rijke landen, en met name de Europese Unie en de Verenigde Staten, liggen echter dwars.

“België en de Europese Unie moeten stoppen met dit voorstel te blokkeren”, stelt Botenga. “Met al de varianten, weten we dat niemand veilig is, tot iedereen beschermd is tegen Covid-19. Als we exclusieve rechten opschorten, kunnen straks veel meer bedrijven het vaccin produceren. Voor Europa, en voor de wereld.”

“Na 2,5 miljoen covid-doden wereldwijd, is het tijd gezondheid voorrang te geven op winst”

De PVDA wijst erop dat de vaccins ontwikkeld werden met miljarden euro’s publieke fondsen. Volgens de linkse partij staat vandaag alleen winstbejag van privébedrijven het opheffen van intellectuele eigendom in de weg.

“Pfizer wil een winstmarge van 30%. Maar ook bedrijven die beloofden geen winst te maken, zeggen dat die belofte tijdelijk is. Dus weigeren ook zij patenten vrij te geven”, merkt het Europees parlementslid van de PVDA op. “Na 2,5 miljoen covid-doden wereldwijd, is het tijd gezondheid voorrang te geven op winst. Zo creëren we snel wereldwijd meer productie, in plaats van de dividenden van grote aandeelhouders te subsidiëren.”

Ook een Europees Burgerinitiatief #NoProfitOnPandemic, gesteund door een brede coalitie van ngo’s en vakbonden, roept de Europese Unie op om deze weg in te slaan.