(Concrete) solidariteit met het Indiase volk!

India staat in brand. We kunnen niet wegkijken. Het op één na dichtstbevolkte land ter wereld moet dagelijks duizenden Covid-19-doden cremeren. Hoe dat komt? Privatisering van de gezondheidszorg, die alleen beschikbaar is voor de rijksten. De PVDA roept op tot concrete actie om het Indiase volk te helpen.

vrijdag 30 april 2021

(Concrete) solidariteit met het Indiase volk!

Witte rookzuilen zover je kunt zien, honderden lijkwaden, lange rijen bij de begraafplaatsen en crematoria en enorme open terreinen vol laaiende brandstapels. India cremeert of begraaft zijn Covid-19 doden, naar schatting 20.000 per dag. De ziekenhuizen liggen overvol, er is een ontstellend gebrek aan zuurstof, patiënten worden getrieerd en op straat behandeld (als ze al behandeld worden).

Het Indiase volk betaalt vandaag een dramatische prijs, niet alleen van het crisismanagement van de (door de Westerse liberale regeringen gesteunde) hindoe-nationalistische regering Modi, maar ook van de privatisering van de gezondheidszorg en decennia van neoliberaal beleid.

Laten we de Indiase helden op het terrein helpen

Op het terrein proberen duizenden gezondheidswerkers, samen met vele vrijwilligers, deze ramp het hoofd te bieden. In Kerala en andere Indiase staten kunnen zij rekenen op communautaire gezondheidszorgorganisaties, die dankzij de mobilisatie van de plaatselijke actoren hulp bieden waar ze kunnen, met beperkte middelen maar met een groot hart.

Wij willen onze solidariteit met het Indiase volk en zij die in de frontlinie van deze dodelijke golf staan concreet maken. Laten we, afgezien van de mooie woorden, concreet handelen door de Indiase coronahelden financieel te steunen. De tijd dringt.

Lees meer over de situatie in India:

India’s Covid-19-catastrofe

Covid-19 in India: Europese hypocrisie ten top

Viva Salud deze pagina BE15 0010 4517 8030 met vermelding "India"

Opheffing van de patenten op de vaccins NU!

Om vaccins tegen Covid-19 voor iedereen en wereldwijd beschikbaar te maken, moeten we echt de patenten uit handen van de farmaceutische multinationals nemen.

Onderteken het Europees burgerinitiatief