Foto Solidair, Jean-Philippe Wery

Frankrijk heeft er deze week weer een succesvolle actiedag op zitten. De vakbonden zijn er in het verweer tegen de plannen van president Emmanuel Macron om de pensioenen af te breken. De tweede interprofessionele betoging in evenveel weken bracht in heel het land 1,8 miljoen mensen op de been. In Parijs betoogden 350.000 mensen, in Rijsel nog eens minstens 20.000.

De storm rond de pensioenen is nog niet gaan liggen in Frankrijk. De staking is al twee weken aan de gang, maar aan de opkomst van de betogingen te zien verliest die niks aan kracht. Naast grote steden als Parijs, Rijsel, en Marseille waren er ook talrijke mobilisaties in kleinere steden. De PVDA was erbij in Rijsel en Parijs uit solidariteit met de betogers en hun strijd.

Want het puntenpensioen, daar komt niks goeds van voor de werkende bevolking. Kort samengevat verdien je in dit systeem voor elk gewerkt jaar een punt. Als je voldoende punten gesprokkeld hebt, dan kan je die inruilen voor je pensioen. De vraag is natuurlijk: wat is zo’n punt waard? Dat is helemaal niet zeker. Afhankelijk van de hoogte van de lonen, de levensduurte of zelfs de financiële toestand van het land kan de waarde van een punt aangepast worden. De vakbonden spreken terecht van een tombola.

“Complete onzekerheid over iets waar je na een leven lang werken minstens zekerheid over moet hebben: je recht op een pensioen”

François werkt in de plaatbewerking en is afgevaardigde bij de strijdbare vakbond CGT. Hij moet niets weten van de hervorming: “Complete onzekerheid over iets waar je na een leven lang werken minstens zekerheid over moet hebben: je recht op een pensioen. Macron stort miljoenen mensen in de onzekerheid en miserie. Kijk naar Duitsland waar dit systeem al van toepassing is. Daar zijn heel veel werkende armen, maar ook veel arme gepensioneerden, met dank aan het puntenpensioen. Dat willen wij niet.”

Er is duidelijk veel sympathie voor de Belgische delegatie. Vijf leerkrachten uit het secundair onderwijs willen allemaal hetzelfde weten: “Jullie land heeft ook gestreden en gewonnen, niet?” Zo volgen er nog veel gesprekken tijdens de betoging. De CGT heeft het hun leden goed ingepeperd: “Zij hebben gewonnen! Een sterke mobilisatie in gemeenschappelijk vakbondsfront heeft de regering doen terugkrabbelen. Nu is het onze beurt.”

De strijd in Frankrijk is ook onze strijd. Charles Michel en Emmanuel Macron voeren braaf uit wat hen vanuit de EU wordt ‘gesuggereerd’

De strijd in Frankrijk is ook onze strijd. Het is geen toeval dat na Charles Michel in België ook Macron in Frankrijk met het pensioensysteem met punten op de proppen komt. Zij voeren braaf uit wat hen vanuit de EU wordt ‘gesuggereerd’: overheidsuitgaven beperken, een slanker wettelijk pensioen, meer ruimte voor individueel pensioensparen, enz. Een liberale agenda die de solidariteit ondergraaft. Daar zijn de Fransen nu tegen in het verzet.

Zal Macron wijken? Trekt hij zijn plannen in? De vakbonden zijn alvast bereid om verder te gaan. Er staat immers veel op het spel, en het publiek weet dat ook. Een peiling van het rechtse dagblad Le Figaro toont aan dat 66% van de Fransen de staking steunen. Als we de vraag stellen aan François tuurt hij even naar boven en antwoordt: “Hij zal niet anders kunnen, de staking gaat door tot hij inbindt. Dat is de enige uitkomst.”

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

We hebben jouw steun nodig