“Neen aan verhoging van militair budget, investeer in sociale en ecologische noden”

Nadat nog maar begin dit jaar een forse verhoging van het defensiebudget werd aangekondigd, willen sommige partijen al een nieuwe budgetverhoging doorduwen en het budget optrekken tot 2% van het bbp. “Voor ons is dit onaanvaardbaar”, stelt PVDA-volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst.

woensdag 15 juni 2022

Het is opvallend dat diegenen die altijd op de eerste rij staan als het gaat over budgettaire zuinigheid ook de eersten zijn die middelen op overschot vinden als het gaat om offensief militair materieel.

Volgens Steven De Vuyst is het onverantwoord om op een moment als dit extra investeringen in defensie te eisen. “De energieprijzen blijven stijgen, voeding wordt steeds duurder, de brandstofprijzen gaan richting 3 euro per liter en door de Vivaldi-regering zijn de lonen nog steeds geblokkeerd. Wij willen dan ook dat de regering zich focust op het nog steeds groeiende koopkrachtprobleem.”

Bovendien is de militaire industrie zeer vervuilend: “We verwachten dan ook van een regering waar de groene partijen in vertegenwoordigd zijn, dat ze ervoor kiest om niet verder te investeren in een industrie die mee verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Er zou beter geïnvesteerd worden in initiatieven die de klimaatopwarming tegengaan”, aldus De Vuyst.

Daarnaast geven de Navo-lidstaten al enorm veel uit aan defensie. Momenteel bijna 18 keer meer dan Rusland. “Als alle lidstaten aan 2% komen dan zal dit zelfs bijna 19 keer meer zijn. Het grootste gevaar is dat we in een nieuwe wapenwedloop terechtkomen waarvan je niet weet waar die zal eindigen”, stelt de PVDA-volksvertegenwoordiger.

Voor de PVDA moet er op een andere manier naar veiligheid gekeken worden. “We moeten afstappen van het blokdenken en werken aan een collectieve veiligheid”, zegt De Vuyst. “Het is maar door samenwerking tussen de verschillende landen voorop te zetten dat er aan vrede kan gewerkt worden.”

“Wij hopen dan ook dat de groenen en de sociaaldemocraten niet zullen plooien voor de rechtse druk en net als ons zullen kiezen om te investeren in vrede in plaats van in oorlog”, besluit Steven De Vuyst.