Acties en stakingen in het hele land: een niet mis te verstaan signaal aan Michel II

Op 14 december waren er in honderden bedrijven in het land acties en stakingen. “De gewone man in de straat toonde zijn wantrouwen ten opzichte van deze regering van de VBO-VOKA-slippendragers”, reageert PVDA-voorzitter  Mertens. “Er is dringend behoefte aan een radicale beleidsverandering.”

vrijdag 14 december 2018

In Oost-Vlaanderen werd er stevig actie gevoerd in niet minder dan 90 metaalbedrijven, waaronder Volvo Cars, Volvo Trucks, ArcelorMittal, Honda en Bekaert in Aalter.
Ook in de provincie Luik was de mobilisatie sterk. 120 bedrijven uit de privésector waren gesloten. En in alle sectoren werd er op grote schaal actie gevoerd en stonden er diverse piketten.
In het hele land werd er in de voedingssector talrijke acties gevoerd. De fabriek van Coca-Cola in Wilrijk (provincie Antwerpen) en die van Materne (provincie Namen) bijvoorbeeld lagen volledig stil.
En overal waren er acties, stakingen en piketten, in sectoren zoals metaal en voeding, maar ook chemie, openbare diensten, de non-profit, de schoonmaak …

De gewone Belg naar wie niet geluisterd wordt

PVDA-voorzitter Peter Mertens vertelt over zijn bezoek aan de piketten: “Ik heb veel geluisterd vandaag, naar mensen die willen vertellen. Hoe ze opgewerkt zijn op hun 53ste. Of hoe ze dolgedraaid zijn in de kuisploeg, door de zotte flexibiliteit. Hoe firma's tegen mekaar worden opgezet, en dat dan wordt doorgeschoven naar de mensen. Hoe herstructureringen naar beneden vallen, waarna er steeds meer moet gedaan worden met steeds minder mensen. Hoe de agressie toeneemt, ook gewoon aan de kassa van de Ikea, en men dat negeert. Hoe de werkdruk ondraaglijk wordt, en werken tot 67 zo zot is als iets. En zij die dat dat beslissen, die weten niet waarover ze spreken. Hoe mensen tegen elkaar worden opgezet door de haat van extreemrechts. Maar dat die met de grootste portemonnee er altijd schoon mee wegkomen. Hoe de prijzen steeds stijgen, maar de lonen wel niet hé meneer. Hoe blij ze zijn dat de PVDA naar het piket komt. Hoe koud dat 't is, maar dat solidariteit deugd doet. Ook van de camionneurs en automobilisten die passeren. En ze hebben me ook verteld dat er verdomme moet geluisterd worden naar hen, want dat het anders niet te stoppen zal zijn.”

Gele, groene of rode hesjes: #allunited

Pensioenen en de koopkracht waren vaak voorkomende thema's, maar het is meer dan dat. Er is een algemene ongenoegen dat aan de oppervlakte komt. “Ze luisteren niet naar ons, ze hebben geen enkel respect voor ons”, vertelt Jan.
Het is niet verwonderlijk dat er ook talloze gele hesjes deelnamen aan de acties. Volgens Stephanie “is dat magnifiek.” Ze is een van de gele hesjes van het eerste uur en geeft present op talloze Luikse piketten. “We zijn samen en dat is de voorwaarde voor ons succes, het succes van de arbeiders.”
Omgekeerd kon ook de beweging van de gele hesjes op veel sympathie rekenen aan de piketten. Stéphane, vakbondsafgevaardigde van de metaalcentrale: “De beweging van de gele hesjes, hun mobilisatie en hun acties zijn inspirerend en ze tonen aan dat je een regering aan het schrikken kan brengen.”

Pensioenen, koopkracht, een strijd die de grenzen overstijgt

Pensioenen, koopkracht en respect voor de werknemers waren ook in Frankrijk en in Nederland hoofdthema’s op heel wat actiedagen. Op 13 december protesteerden in Rotterdam 2.000 havenarbeiders en politieagenten tegen het pensioen op 67 jaar.
In Frankrijk, waar de beweging van de gele hesjes de regering aan het wankelen bracht, organiseerde de CGT-vakbond op 14 december mobilisaties in het hele land. De kern van het protest is het wijdverspreide ongenoegen. De actievoerders eisen vooral een betere koopkracht en verzetten zich tegen de opheffing van de belasting op grote fortuinen (ISF) die president Emanuelle Macron recent doorvoerde.

PVDA vraagt dringende maatregelen.

"De overheid heeft onze koopkracht verminderd, valt onze pensioenen aan en lacht ons uit", zegt Peter Mertens. Een studie bevestigt opnieuw dat de Belgische lonen het minst zijn gestegen in heel Europa. En ondertussen nemen de oneerlijke belastingen toe en betalen grote ondernemingen dividenden uit aan de aandeelhouders."

“Vandaag krijgt de regering nog maar eens een verwittiging”, merkt de PVDA-voorzitter op. “De Belgische grondstroom heeft zijn wantrouwen uitgesproken tegen deze regering van VBO en VOKA. Er moet dringend een radicaal ander beleid komen.”

Daarom vraagt de PVDA dringende maatregelen. Onder andere het opnieuw verlagen van de pensioengerechtigde leeftijd naar 65 jaar, een vermindering van btw op energie naar 6% en het recht op een reële loonsverhoging. En natuurlijk dat de allerrijksten eindelijk hun duit in het zakje doen via een miljonairstaks

“Vandaag klinkt er alweer een waarschuwing. Morgen zullen de gele hesjes de druk nog opvoeren. En als de regering blijft weigeren om te luisteren, staan wij uiteraard aan de kant van alle kleurrijke hesjes om de Wetstraat te doen inbinden”, besluit Peter Mertens.

We doen de regering plooien!

De PVDA steunt de acties voor rechtvaardige belastingen en voor een verhoging van de koopkracht. Hogere lonen en de bescherming van onze pensioenen tegen de aanval van de regering zijn daarin cruciaal. Gele, groene of rode hesjes, samen doen we regering plooien!

Teken de Petitie