Afscheid van Dirk Van Duppen - Een leven lang geëngageerd dokter voor het volk

Gisterenavond is dokter Dirk Van Duppen overleden. Hij werd als voorzitter van Geneeskunde voor het Volk vooral bekend door zijn ‘kiwimodel’ voor betaalbare geneesmiddelen. Een strijd van lange adem die hij onlangs nog, middenin deze coronacrisis, van ‘vitaal belang’ noemde

dinsdag 31 maart 2020

Afscheid van Dirk Van Duppen - Een leven lang geëngageerd dokter voor het volk

Omringd door familie, is dokter Dirk Van Duppen thuis in Deurne zachtjes heengegaan. Na een leven vol engagement, inzet voor anderen en verzet tegen onrecht gaf hij zijn vertrouwen in de solidariteit en in de toekomst voorgoed aan ons door.

Het in memoriam van PVDA-voorzitter Peter Mertens kan u hier lezen.

Hij wijdde zijn leven aan het meest nobele: de zorg voor de medemens. ‘In the struggle of life, you’ll find more love. And in the struggle, you will be loved also’, zo citeerde hij graag het beroemde lied van Woody Guthrie. Geluk was voor hem: iets kunnen betekenen voor anderen.

Dirk werd al op jonge leeftijd marxist en actief lid van de PVDA, studeerde geneeskunde en ging met zijn vrouw Lieve Seuntjens als arts helpen in Palestijnse vluchtelingenkampen. In de Deurnese volkswijken bouwde hij mee aan de groepspraktijk van Geneeskunde voor het Volk, onder de naam ‘De Bres’. In de bres springen, op de bres staan, een bres slaan: de naam paste hem als gegoten.

Als voorzitter van Geneeskunde voor het Volk trok hij onvermoeibaar ten strijde tegen het gekonkel van Big Farma en lanceerde hij het kiwimodel voor betaalbare geneesmiddelen. ‘Gezondheid mag geen koopwaar zijn op de markt. Gezondheidszorg moet publiek zijn, kwaliteitsvol en toegankelijk’, argumenteerde hij. Dat kan vandaag niet actueler zijn.

Dirk zorgde voor de erkenning van rug-aandoeningen bij dokwerkers als beroepsziekte, wat hem de eretitel ‘dokter met rechte rug’ opleverde. Maar Dirk was ook activist voor gezonde lucht. Hij verhinderde mee de bouw van de Lange Wapperbrug in Antwerpen. En als PVDA-gemeenteraadslid mobiliseerde hij de Antwerpenaren tegen de waterafsluitingen door het Antwerpse OCMW.

Dirk Van Duppen was een man van de wetenschap. In zijn boek De supersamenwerker onderbouwde hij de idee dat de mens een sociaal wezen is. ‘Steeds zijn tijd ver vooruit’, zei Rutger Bregman daarover. De vele uitingen van kleine en grote hulp in deze coronatijden zag Dirk dan ook met blijde ogen aan als bewijs van het solidariteitsgevoel van de mens.

‘Ik zie de wereld kantelen, ik geloof dat het goed komt.’ Met die woorden eindigt hij zijn afscheidsboek Zo verliep de tijd die me toegemeten was.

Dokter Van Duppen overleed aan pancreaskanker. De uitvaart zal in intieme kring plaatsvinden. Er is een online rouwregister, waar u uw boodschap kan achterlaten.

PVDA en Geneeskunde Voor Het Volk openen een online rouwregister voor dokter Dirk Van Duppen. Wie dat wil, kan hier een boodschap van medeleven achterlaten: www.dirkvanduppen-inmemoriam.be.