Volgens het voedselagentschap van de Verenigde Naties kan de aarde meer dan voldoende produceren om iedereen te voeden. Ook op een duurzame manier. Toch zijn bijna een miljard mensen chronisch ondervoed, en hebben nog eens twee miljard mensen geen voedselzekerheid. Elke tien seconden sterft een kind aan ondervoeding. De wereld wordt ingericht op het ritme van het winstbejag. De agro-industrie heeft meer macht dan ooit, water wordt een koopwaar en gewetenloze beleggers speculeren zelfs op voedsel en honger. De wereld staat op zijn kop.

Onze regeringen vinden geen geld om de beloofde 0,7 procent van de rijkdom vrij te maken voor ontwikkelingshulp. En sinds de crisis gaat het erop achteruit. Er wordt gesnoeid in ontwikkelingshulp, terwijl nieuwe peperdure oorlogsvliegtuigen en bommen worden aangekocht. Miljoenen mensen ontvluchten honger, armoede en oorlog. Belgische militaire interventies in het Midden-Oosten veroorzaakten mee de vluchtelingenstroom.

Wij willen de prioriteiten opnieuw juist stellen. Eerst de mensen, niet de winst, onder meer door:

• niet deel te nemen aan buitenlandse militaire interventies
  • meer en betere ontwikkelingshulp
  • schulden van ontwikkelingslanden aan België kwijt te schelden
  • vluchtelingen menswaardig te ontvangen

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

We hebben jouw steun nodig