Colombia: links wint de eerste ronde van de presidentsverkiezingen

Voor het eerst in zijn geschiedenis zou het grote Zuid-Amerikaanse land geleid kunnen worden door een progressieve president. Op zondag 29 mei won Gustavo Petro de eerste ronde van de presidentsverkiezingen.

maandag 30 mei 2022

Colombia: links wint de eerste ronde van de presidentsverkiezingen

Met 40% van de stemmen ligt Petro voor op Rodolfo Hernandez, een populistische miljonair die ook wel de "Colombiaanse Trump" wordt genoemd. Hoewel nog niet zeker is wie de verkiezingen uiteindelijk zal winnen, laat het Colombiaanse volk blijken dat het wil breken met het neoliberalisme.

De verkiezingen van zondag 29 mei verliepen onder hoogspanning. Petya Obolensky, Brussels PVDA-volksvertegenwoordiger, maakt deel uit van een internationale delegatie waarnemers. Die is samengesteld uit parlementsleden en vertegenwoordigers van partijen en organisaties uit zo'n twintig landen. "De linkse kandidaat Gustavo Petro kwam in de eerste ronde met meer dan 40% als winnaar uit de bus, ondanks een uiterst moeilijke context”, vertelt Obolensky. “Verschillende regio's van het land zijn door paramilitairen bezet, er werden doodsbedreigingen geuit aan het adres van Petro, de Colombiaanse regering weigerde internationale software te gebruiken voor het tellen van de stemmen, bedrijfsleiders oefenden druk uit op hun werknemers, …"

Een bemoedigend resultaat in een land dat sinds zijn onafhankelijkheid geregeerd wordt door (extreem)rechts, gesteund door zijn reusachtige buur, de VS. "Dit is een historische primeur voor links in een land dat een beslissende geostrategische rol speelt voor het hele Latijns-Amerikaanse continent. Maar het gevaar van inmenging zal de komende drie weken groter worden: men wil voorkomen dat links het presidentschap binnensleept."

De "Colombiaanse Trump", verrassingskandidaat

De tweede ronde is gepland op 19 juni. Een tweede ronde met een outsider: Rodolfo Hernandez. Deze "Colombiaanse Trump" kwam uit het niets, zonder partij en zonder programma, maar met aanzienlijke financiële macht. Hernandez voerde campagne op sociale media en beloofde een breuk met het "systeem" en het "establishment", terwijl hij zelf miljonair is.

"Deze verrassingskandidaat, die twee weken geleden in de peilingen nog minder dan 10% kreeg, profiteerde van de afwijzing door het Colombiaanse volk van het neoliberale beleid dat Federico Gutierrez, de conservatieve kandidaat van het zittende kamp, van plan was te gaan voeren. De enorme sociale ongelijkheid, het catastrofale beheer van de pandemie, de cadeaus aan de rijksten en de aanvallen op de werkende klasse van de vorige regeringen verklaren de afkeer van de Colombianen voor de huidige machthebbers...", aldus de PVDA-volksvertegenwoordiger, die al enkele dagen ter plaatse is. Gutierrez kwam uit op minder dan 24%, 3% minder dan zijn populistische rivaal.

Een moeilijke maar haalbare overwinning

Hoewel een overwinning voor het progressieve kamp moeilijk te behalen zal zijn - gezien de macht van de tegenstander, die kan rekenen op de actieve steun van de Verenigde Staten, en het feit dat de conservatieven zich zeer waarschijnlijk achter de plaatselijke Trump zullen scharen - is het land nog nooit zo dicht bij een breuk met het neoliberale beleid gekomen.

"Het Colombiaanse volk heeft recent een ongekende sociale beweging gezien. Een nationale algemene staking van meer dan twee maanden heeft het land vorige zomer opgeschrikt. De mensen kwamen in opstand om zich te verzetten tegen de asociale plannen van de regering. Enkele maanden later won het zogenoemde Pacto Histórico – de linkse coalitie van progressieve krachten, waaronder de communistische partij – met Gustavo Petro als kandidaat de parlementsverkiezingen.

"De uitslag van afgelopen zondag toont de steun van de bevolking voor de kandidaat van het Historisch Pact en het verlangen van het Colombiaanse volk naar verandering, na decennia van neoliberalisme en onderdrukking van volksbewegingen", besluit Petya Obolensky.