Cultuur: PVDA roept Overlegcomité ter verantwoording

Wie heeft de cultuur- en evenementensector opnieuw gesloten? Dat vroeg de PVDA aan de verschillende ministers van cultuur. Na het protest in Vlaanderen, Brussel en Wallonië tegen de sluiting lijken alle partijen plots "spijt" te hebben van deze maatregel, die door epidemiologen nutteloos en door de Raad van State buiten proporties werd bevonden.

zaterdag 15 januari 2022

Cultuur: PVDA roept Overlegcomité ter verantwoording

Maar wie heeft dit besluit genomen en waarom heeft geen van de ministers gebruik gemaakt van zijn vetorecht? De PVDA vraagt meer transparantie in de besluiten van het Overlegcomité en een echte hervatting van de cultuursector.

"De enige reden waarom de PS, Ecolo en MR vandaag zeggen dat ze zich ‘vergist’ hebben wat betreft de sluiting van de sector, is de grote golf van verontwaardiging en verzet die ons land overspoelde”, zegt Jan Busselen, PVDA-volksvertegenwoordiger in het Brussels parlement. “Meer dan 10.000 mensen kwamen op 26 december naar de actie op de Kunstberg en veel theater- en cinemazalen bleven open als teken van burgerlijke ongehoorzaamheid. Al die mensen, artiesten, zaaluitbaters, kunstliefhebbers die in actie schoten, gaven blijk van moed, strijdvaardigheid en liefde voor cultuur. Gaven die zo manifest ontbreken bij de leiders van de regeringen en dit land.”

Geen van de experts had deze sluiting van de cultuur- of evenementensector aanbevolen. Het credo "dit nooit meer" klonk herhaaldelijk bij verschillende meerderheidspartijen na de eerste sluitingen in 2020. Maar toch besloten diezelfde partijen op kerstavond om opnieuw theaters, concertzalen, bioscopen - kortom, al die plaatsen die ons in deze crisis de broodnodige mentale zuurstof bieden - te sluiten. In de nasleep van dit besluit hebben epidemiologen duidelijk tegen deze maatregelen gereageerd. Marc Van Ranst liet weten dat “ de Glühwein het van de cultuur had gewonnen” en Marius Gilbert wees op de onevenredigheid van deze maatregel en het afkalven van het vertrouwen bij de mensen door dit soort beslissingen.

De PVDA hekelt de dubbele tong van verschillende partijen die zich opwierpen als verdedigers van de cultuur en met veel verontwaardiging reageerden op de sluiting. Ecolo, Groen en MR spraken zich uit tegen de sluiting. “Matteo Seghers (Ecolo) hekelde de beslissing die werd gemaakt door het Overlegcomité maar vergat dat dat gebeurd was met de instemming van zijn eigen partij. Els Rochette (One-Brussels, aka Vooruit) vond dat het Brussels Gewest steunmaatregelen moest nemen maar vergat dat haar eigen minister van Gezondheid Frank Vanden Broucke mee aan het roer staat in het Overlegcomité”, reageert Jan Busselen. “Want ondertussen weten we dat geen van deze partijen haar vetorecht heeft gebruikt in het Overlegcomité.” Een feit dat Minister-President Vervoort al eind december bevestigde tijdens het actualiteitsdebat in het Brussels parlement.

De vraag blijft hoe Vooruit, Groen, Ecolo, PS en MR dit irrationele besluit hebben kunnen aanvaarden? Laat mensen weten wie welk standpunt verdedigt in de wandelgangen van het overlegcomité. Daarom vraagt de PVDA de partijen in het overlegcomité om transparantie. Maak de verslagen van de besprekingen in het overlegcomité openbaar en toegankelijk voor de bevolking. Het gaat om besluiten die rechtstreeks impact hebben op alle facetten van het sociale, professionele en culturele leven.

Het wordt ook tijd dat cultuur weer de essentiële plaats krijgt die ze in onze samenleving verdient. Bij elke golf wordt deze sector als eerste gesloten en gaat hij als laatste opnieuw open. Dat is onhoudbaar. Dat was ook het signaal dat de 10.000 betogers op 26 december gaven. En zelfs na de heropening, door de beslissing van de Raad van State, heeft de cultuursector zich nooit echt kunnen herstellen. Theaters zijn sinds maart 2020 slechts 70 dagen onbeperkt open geweest, terwijl andere sectoren op volle toeren draaiden. De limiet van 200 personen voor alle zalen is bijvoorbeeld nog steeds van toepassing en dwingt velen onnodig om optredens te annuleren of met enorme verliezen te draaien. Volledig absurd.

PVDA vraagt:

• De onmiddellijke afschaffing van de limiet van 200 bezoekers voor grotere zalen die in staat zijn meer toeschouwers te ontvangen naar rato van de capaciteit.
  • Transparantie van de genomen besluiten in het Overlegcomité en de publicatie van de rapporten.
  • Steunmaatregelen moeten dringend opnieuw op gang worden gebracht, toegankelijk zijn voor alle getroffen werknemers en plaatsen, totdat de culturele activiteiten volledig zijn hervat. Wij denken ook aan jongeren die ouder zijn dan 26 en het hoger onderwijs verlaten maar momenteel geen steun ontvangen.
  • Er moet een echt ventilatieplan komen met duidelijke en vaste normen voor de luchtkwaliteit, een register van behoeften en 100% financiering van installaties voor zalen die nog niet over een efficiënt systeem beschikken.
  • Een gratis testbeleid en gratis FFP2 mondmaskers.