SwissLeaks, LuxLeaks, Panama Papers, elk jaar haalt een nieuw fraudeschandaal de krantenkoppen. En dan is er zogezegd geen geld voor een echt sociaal beleid. Natuurlijk schort er iets, als je niets doet aan de grote fiscale fraude die tot 30 miljard euro oploopt. Als je een aantal miljonairs onbekommerd laat en hun belasting steeds lager maakt. Natuurlijk raak je in de problemen als je de grote fortuinen onbelast laat en vermogenswinsten vrijwel niet belast. Natuurlijk krijg je problemen wanneer je telkens opnieuw het geld zoekt bij dezelfde bevolkingsgroep, de werkende mensen. Ondertussen verrijkt een kleine minderheid van de bevolking zich schaamteloos, met grote schade voor de hele samenleving.

Wij willen de prioriteiten opnieuw juist stellen. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen. Vandaar dat wij een miljonairstaks voorstellen. Zo'n taks op de vermogens boven de één miljoen euro treft enkel de twee procent rijkste gezinnen in ons land, maar levert jaarlijks wel meer dan acht miljard euro op. Geld dat we broodnodig hebben voor nieuwe jobs in het onderwijs en de zorgsector, voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling, en voor een herfinanciering van de sociale zekerheid.

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

We hebben jouw steun nodig