De rekenfout van het jaar! We hadden niet recht op 1,1% maar 2% loonopslag

Al maanden houden regering en werkgevers vol dat we allemaal maar 1,1% loonopslag kunnen krijgen. Het moest 2% zijn, zo blijkt nu. De PVDA wil dat er een extra indexatie komt om die rekenfout te compenseren.

donderdag 12 maart 2020

De rekenfout van het jaar! We hadden niet recht op 1,1% maar 2% loonopslag

Uit een rapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) blijkt dat de loonnorm fout is berekend. Daardoor ontvangen we voor de jaren 2019 en 2020 allemaal te weinig loon.

Al maanden houdt deze regering – samen met de werkgevers – vol dat we allemaal maar 1,1% loonopslag kunnen krijgen. Het moest 2% zijn.

“Na de hold-up van de vorige rechtse regering met haar indexsprong, haar mislukte taxshift en de verstrenging van de loonnorm – waar ook het Vlaams Belang voor stemde! – is de gewone mens opnieuw de dupe. Niet iedereen verdient 6.000 euro netto, dus de mensen voelen dat echt”, zegt PVDA-volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst.

Het bilan van de vorige regering is ondertussen helemaal duidelijk: meer geld voor de bedrijven en multinationals, minder geld voor de werknemers.

Steven De Vuyst interpelleerde donderdag in de Kamer de minister van Werk over de zwaarste rekenfout van het jaar. “Ik deed een duidelijk voorstel aan de minister. Zet dat recht en voer een indexatie van de lonen door van 0,9 %. Dat is evenveel als de Belgische werknemers zijn misgelopen door die foute berekening. Het is maar normaal dat we dat compenseren.”