Exit-strategie: “De lobby van de grote bedrijven is groter dan de lobby van het hart. Laten we dat omdraaien”

Voor de PVDA gaan de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad niet de goede richting uit. "Economische belangen wegen zwaarder dan gezondheidsoverwegingen en de behoeften van de mensen”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA.

zaterdag 25 april 2020

“Grote bedrijven en winkels gaan weer open, terwijl we onze familie nog steeds niet kunnen zien. Belangrijke vragen over de gezondheidsrisico's blijven onbeantwoord. Voor onze regering is de lobby van het grootbedrijf blijkbaar groter dan de lobby van het hart. Het is meer dan hoog tijd om dat om te draaien."

De lobby van de grote bedrijven is sterker dan de lobby van het hart

"Volgens de beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad zien we dus eerst onze collega's op het werk in plaats van onze vrienden en familie. We zullen sneller kinderkleren kunnen gaan shoppen, dan ons petekind in ‘t echt te zien. Tenzij we in de H&M afspreken”, zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA.

"Voor deze regering is de lobby van het grootbedrijf groter dan de lobby van het hart. Het VBO en de werkgeversorganisaties hebben hun agenda doorgedrukt. De exit-strategie had de behoeften van de mens centraal moeten zetten, maar dat is veel te weinig gebeurd. We hebben bijna niets gehoord over de veiligheidsmaatregelen op de werkvloer. Die moeten gegarandeerd kunnen worden, en dat is nu lang niet overal het geval (85% van de bedrijven die werden gecontroleerd bleek de maatregelen niet na te leven). Er is weinig gezegd over het hernemen van het sociale leven. Het is nog niet duidelijk wanneer we onze vrienden en familie kunnen terugzien. Maar dat is cruciaal voor onze sociale en mentale gezondheid. Wij zijn sociale dieren, met behoefte aan vrienden en familiaal contact”, legt de voorzitter van de PVDA uit.

Testen, opsporen en isoleren: een essentiële voorwaarde voor een veilige exit-strategie

Om de maatregelen te kunnen versoepelen, moeten we op grote schaal kunnen testen, opsporen en isoleren. Dat is de enige manier om over te stappen van een collectieve strategie naar meer gerichte maatregelen om de overdracht van het virus te bestrijden. De experts hebben dat heel duidelijk als een essentiële voorwaarde naar voren gebracht (naast de ziekenhuiscapaciteit), om op 4 mei versoepelende maatregelen te kunnen overwegen.

"Maar aan die voorwaarde is op dit moment nog lang niet voldaan en we hebben hierover niet veel gehoord van de Nationale Veiligheidsraad", merkt Peter Mertens op. “Testen? We zitten op 8.350 testen per dag, ver van de 25.000 aangekondigde tests of de 45.000 die echt nodig zouden zijn. Opsporen? We bevinden ons nog maar in het prille begin. Er is geen enkele federale of regionale minister die de minste details heeft kunnen geven over hoe we de opsporingsteams de komende 10 dagen aan het werk kunnen zetten. Isoleren? Daarover staat nog niets op papier. Verschillende experten hebben erop gewezen dat we tegen het huidige tempo niet klaar zullen zijn voor 4 mei. "De regering zou beter echt naar de experten luisteren. We moeten massaal investeren om te testen, opsporen en isoleren.”

"Natuurlijk willen we het leven opnieuw opstarten. Dat is cruciaal. Sociaal, economisch, mentaal. Maar het moet veilig gebeuren, niet volgens de agenda van bepaalde lobbygroepen, maar volgens een globale én sociale aanpak", besluit Peter Mertens.