Sinds 1 januari 2020 krijgen de sociale huurders een nieuwe factuur in de brievenbus. De huurprijs kan makkelijk stijgen met 25 of zelfs 100 euro per maand.

Onaanvaardbaar vinden wij dat. Een lopend contract aanpassen op de private huurmarkt is onmogelijk, maar in de sociale huisvesting mag blijkbaar alles. Sociale huurders zijn toch geen speelballen bij wie je zomaar de huur naar eigen goeddunken mag verhogen? Voor een minister is 50 euro meer per maand misschien niet veel, maar voor ons wel.

De Vlaamse regering wil de sociale huurprijzen laten aansluiten met die van op de private huurmarkt. Maar iedereen weet dat die huurprijzen veel te hoog zijn. En door de prijzen van sociale woningen te laten stijgen, zullen ook de prijzen op de private huurmarkt stijgen. Sociale huisvesting moet net druk zetten om de prijzen op de privé markt niet te laten ontsporen.

De sociale huurders zijn niet verantwoordelijk voor de tekorten van de huisvestingsmaatschappijen. De overheid heeft jarenlang onvoldoende geïnvesteerd in sociale woningen. En nu wil ze de sociale huurders zelf het tekort laten betalen. Het is de plicht van de Vlaamse overheid hen genoeg middelen te geven, want wonen is een grondrecht.

Wij vragen aan de Vlaamse overheid:

• een bevriezing van de huurprijzen
  • meer investeringen in de sociale huisvesting

Kom op voor #betaalbaarwonen en teken mee!

5.730 ondertekenaars, op naar 10.000!

Velden met een * zijn verplicht.