Inlichtingen of hulp vragen, weten wat het goedkoopste tarief is, een vertragingsattest krijgen ... Er zijn 1000 redenen waarom we in een station naar het loket moeten kunnen gaan. Met het plan om 44 loketten te sluiten en de openingsuren van 37 andere loketten in het hele land in te perken, brengt de directie van de NMBS de kwaliteit van de dienstverlening in het gedrang.

Loketten zijn belangrijk om reizigers te informeren of om oudere gebruikers en mensen die niet geboren zijn met een smartphone in de hand, te helpen. De loketbedienden dragen ook bij aan de veiligheid. Digitalisering is een goede zaak maar mag niet worden gebruikt om banen en de sociale rol van de loketten te schrappen.

Het belangrijkste doel van een openbare dienst is niet financieel rendabel zijn, wel een goede dienstverlening bieden aan de samenleving. In plaats van loketten te sluiten, zou minister Gilkinet (Ecolo) ze beter omvormen tot informatiepunten over alle zachte mobiliteit (treinen, bussen, deelauto's en -fietsen, ...)

Teken de petitie en deel je ervaring

2.770 ondertekenaars, op naar 5.000!

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar [email protected], of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

2188 reacties

  • Danny Bollaert
    ondertekend 2021-03-07 01:56:40 +0100
    Als je het niet gewoon bent om te reizen met de trein is het toch handig om persoonlijke informatie te kunnen vragen aan het loket.
  • Rudy Malfait
    ondertekend 2021-03-07 01:22:30 +0100
  • Leo van Wanrooij
    ondertekend 2021-03-06 23:19:05 +0100
    Voor mensen met een beperking, zijn loketten onmisbaar! Ook al hoef ik gedn ticket te kopen.
  • Said Fedjkhi
    ondertekend 2021-03-06 21:16:05 +0100
  • Petra Bruynsteen
    ondertekend 2021-03-06 20:24:41 +0100
    Mijn dochter wel
  • Carine Quartier
    ondertekend 2021-03-06 20:23:03 +0100
  • Myrdinn Tousseyn
    ondertekend 2021-03-06 20:08:27 +0100
    Ik vind een loket zeer handig voor als ik met vragen zit.
  • Chantal Léger
    ondertekend 2021-03-06 19:48:02 +0100
  • Carmen Schamp
    ondertekend 2021-03-06 19:22:36 +0100
  • Sandra Polspoel
    ondertekend 2021-03-06 19:02:58 +0100
  • Mathieu Guyot
    ondertekend 2021-03-06 19:02:01 +0100
  • Leto Manski
    ondertekend 2021-03-06 18:32:52 +0100
  • Gwendoline Vrielynck
    ondertekend 2021-03-06 18:06:12 +0100
  • Debbie De Cauwer
    ondertekend 2021-03-06 17:39:04 +0100
  • Kathleen Verstappen
    ondertekend 2021-03-06 17:21:49 +0100
  • Patricia Malfait
    ondertekend 2021-03-06 17:17:24 +0100
  • Roland Bergen
    ondertekend 2021-03-06 17:13:01 +0100
  • Lin Pauwels
    ondertekend 2021-03-06 16:57:08 +0100
    Vaak werken de automaten niet. Dan ben je aangewezen op een loket. Ook als er onverwachts iets gebeurt, automaten kunnen je dan niet helpen. Als je vragen hebt, een loket blijft belangrijk.
  • greta de ridder
    ondertekend 2021-03-06 16:56:35 +0100
  • Priscilla Vanysacker
    ondertekend 2021-03-06 16:49:34 +0100
  • marc lapierre
    ondertekend 2021-03-06 16:48:38 +0100
    ja, ik vind dat een station met een loketbediende meer reizigers aantrekt dan zonder, en met de prijs die voor het openbaar vervoer betaald wordt is dat toch een evidente dienstverlening die ons toch niet ontzegd zou mogen worden
  • anja Vanden Bogaerde
    ondertekend 2021-03-06 16:29:32 +0100
  • Tamara Vervisch
    ondertekend 2021-03-06 16:27:56 +0100
  • Willy Bekaert
    ondertekend 2021-03-06 15:35:59 +0100
    Als gepensioneerde spoorman zie ik de dienstverlening naar de reizigers toe alsmaar verminderen.
  • Johan Baert
    ondertekend 2021-03-06 15:01:11 +0100
  • Dominique Martens
    ondertekend 2021-03-06 13:41:42 +0100
  • Mildred Van Acker
    ondertekend 2021-03-06 13:13:50 +0100
  • Christine Deroy
    ondertekend 2021-03-06 12:19:13 +0100
    Sporadisch maar toch handig indien het loket kan blijven…

    Mijn grootvader was ooit stationschef in Menen, dus voor mij een stukje nostalgie..
  • Charles Delvaux
    ondertekend 2021-03-06 10:16:42 +0100
  • Mario Dewil
    ondertekend 2021-03-06 10:09:04 +0100
    Loketbediendes hebben meer functies dan louter een ticketje te verkopen, kijk maar eens zonder jullie ooglappen en ontdek zelf wat zij de klant allemaal extra aanbieden. Ach ja, dat is inderdaad wat moeilijker voor de meesten van jullie want ofwel gebruiken jullie geen openbaar vervoer ofwel komen jullie niet in aanraking met deze bediendes omdat jullie GRATIS openbaar vervoer hebben!

Volg de PVDA op de voet