PVDA steunt campagne ABVV voor minimumloon van 14 euro per uur

PVDA-voorzitter Peter Mertens was vanmorgen aanwezig op de Antwerpse Meir, waar het ABVV zijn campagne voor een minimumloon van 14 euro per uur of 2.300 euro bruto per maand lanceerde. De PVDA neemt die eis als een belangrijk punt op in haar verkiezingsprogramma.

Onze oplossing om ontslagen bij Proximus tegen te houden. Maar zullen traditionele partijen akkoord gaan?

De Belgische staat is hoofdaandeelhouder van Proximus. Maar omdat de telecomoperator het statuut van “autonoom overheidsbedrijf” heeft, kan de politiek niet tussenkomen in het beheer. De PVDA wil dat de regering of het parlement een beslissing van een overheidsbedrijf kan herroepen als die beslissing een ernstige bedreiging vormt voor het algemeen belang. En dat betekent ook als de belangen van de werknemers van het bedrijf in gedrang zijn.

Youth for Climate: “Wij spijbelen niet, we vechten voor onze toekomst”

“Wij spijbelen niet, we vechten voor onze toekomst.” Dat was de boodschap van de meer dan drieduizend scholieren die donderdagmorgen een dagje school oversloegen om in Brussel hun stem te laten horen voor het klimaat. En wat voor een stem!

Nieuwjaarsrecepties van de PVDA: feestjes, bubbels en … grote ambities.

“We leven in bijzondere tijden.” Terugkijkend op het voorbije jaar, is dat het minste wat we kunnen zeggen. Maar we blikken ook graag vooruit. En waar kan dat deze tijd beter dan op onze…

CEO verdient gemiddeld 46 keer meer dan werknemer. PVDA vraagt plafonnering CEO-lonen

Graaidag is de dag dat de CEO’s van de Belgische beursgenoteerde bedrijven evenveel hebben verdiend als een doorsnee werknemer in een heel jaar. In 2019 viel die Graaidag op 8 januari, dat is na 5,67 dagen werken. De CEO’s verdienden 46 keer meer dan het mediaan loon, zo zeggen de cijfers voor 2017. In 2015 was dat nog ‘maar’ 44 keer meer. PVDA-voorzitter Peter Mertens wil die trend ombuigen.