Je kunt er niet meer naast kijken. Een golf gaat door Europa. Met een echte Europese klimaatbeweging en Gele Hesjes. Met pan-Europese stakingen bij Ryanair, Deliveroo en Amazon. Met internationale vakbondssolidariteit bij Carrefour en Caterpillar. Met Duitsers, Spanjaarden, Hongaren, Fransen en Belgen die staken en protesteren voor koopkracht, levenskwaliteit en goede pensioenen.

Decennialang werd de Europese Unie opgebouwd door het establishment. De gevolgen zijn er naar. Belastingontduiking, klimaatontaarding, sociale dumping en eindeloze besparingen. Stuk voor stuk fundamentele uitdagingen die een Europese aanpak vereisen. Maar stuk voor stuk thema’s waarop de bestaande Europese Unie geen enkel antwoord biedt. Integendeel.

De Europese Unie is gebaseerd op concurrentie en ongelijkheid. Een autoritair project waarbij bezuinigingen, liberalisering en de vernietiging van openbare diensten worden opgelegd, ook als de mensen ze verwerpen, zoals in Griekenland in 2015. Dat brengt stromingen weer tot leven waarvan we dachten dat ze voor altijd begraven waren. In Oost-Europa waaien nationalistische winden over de steppen, maar ook in Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk en België winnen Alt-Right, extreemrechtse nationalisten en nieuwe makelaars in angst terrein.

Dat is vooral de verantwoordelijkheid van het Europese beleid zelf dat mensen tegen elkaar opzet. Maar toch gaan de eurocraten verder: steeds dezelfde recepten, meer autoritarisme, minder participatie. Zotte Unie die zich meer en meer vervreemdt van het volk.

Een fundamenteel ander Europa is nodig. Een Europa gebaseerd op samenwerking, solidariteit, investeringen en evenwichtige regionale ontwikkeling. Een continent dat de rijkdom van de rijksten activeert om industriële, ecologische en sociale investeringen te doen. Een Europa gebaseerd op burgerparticipatie, niet op misprijzen voor de mensen.

De wereld zoals wij die willen past noch in het smalle keurslijf van nationalisme en terugplooien, noch in het keurslijf van deze Europese Besparingsunie.

De machtsverhoudingen moeten veranderen op Europese schaal, naar een Europa van de mensen, niet van de multinationals. Op Europees vlak stemmen multinationals en establishment politici de violen gelijk. Het is tijd dat het verzet ook Europees wordt. Daarbij zullen we iedereen nodig hebben. Europa verander je niet met parlementaire amendementen in vergaderingen met lobby’s en de Europese Commissie. Een strategie voor verandering betekent bijdragen tot een golf waarin een breed gamma aan bewegingen in Europa samenvloeien rond sociale, ecologische en democratische eisen.

Een PVDA-europarlementslid zal een strijdparlementslid zijn. Gekozen om jou te informeren. Om de strijd in België maar ook doorheen Europa te ondersteunen, om lobby’s aan te klagen en een tegenmacht op te bouwen. Een parlementslid dat ver weg van de eurocratie, maar dicht bij het volk staat. Een parlementslid met een gemiddeld werknemersloon en niet de riante inkomsten van een traditioneel Europees parlementslid.

Dat is ons engagement voor een Europa van de mensen, niet van de multinationals. Daar hebben we jou voor nodig. Als lezer en verspreider van ons programma. Als ideeënbrenger. Als doener. Spring op de trein van de toekomst, werk mee, word lid van de locomotief op links.

Fenomenaal. Sociaal. De verandering komt er aan! Ook in Europa, met authentiek links.