Gezondheid is een recht. Maak geneesmiddelen betaalbaar.

Gezondheid is een recht. Maar steeds meer mensen stellen gezondheidszorg uit, omdat ze het niet kunnen betalen. Ondertussen maken geneesmiddelenproducenten miljardenwinsten op de kap van patiënten en sociale zekerheid.

En minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) verlaagt de terugbetaling van bepaalde medicijnen en deelt ze verder cadeaus uit aan Big Farma.

De prijzen van geneesmiddelen moeten omlaag. Daarom vraagt de PVDA:

• voer het kiwimodel in
  • pas dwanglicenties toe op peperdure nieuwe medicijnen

Met het kiwimodel (openbare aanbestedingen) worden geneesmiddelen goedkoper voor patiënt én sociale zekerheid. Bovendien stimuleert het kiwimodel echt vernieuwend onderzoek naar nieuwe medicijnen.

Met dwanglicenties kan de overheid bedrijven verplichten om hun prijzen te laten zakken.

Deze twee maatregelen leveren 1,25 miljard op voor de sociale zekerheid. Dat geld kunnen we investeren in de terugbetaling van psychologische begeleiding, gezondheidspreventie en wetenschappelijk onderzoek.

Maak geneesmiddelen betaalbaar. Teken de petitie. Meer weten

Deze actie werd al door 4.207 mensen ondertekend.

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt om je naargelang je interesses op de hoogte te houden van standpunten en activiteiten van de PVDA. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar pvda@pvda.be, of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

We hebben jouw steun nodig