1,4 miljoen mensen over de hele wereld vragen om een ambitieus en sociaal klimaatbeleid: herleef onze liveblog

Vandaag worden in meer dan 100 landen ruim 1600 acties gehouden om een ambitieuze klimaatpolitiek te eisen. Ook in België. Volg deze bijzondere klimaatdag hier live.

• 00:00 | Einde liveblog

We sluiten de liveblog van de klimaatstaking bij deze af. Wil je steeds op de hoogte blijven van ons laatste nieuws? Schrijf je dan hier in op één van onze nieuwsbrieven.

• 23:34 | De wereldwijde klimaatstaking schokt de planeet

• 23:12

Meer dan 1.4 miljoen mensen kwamen vandaag op straat voor het klimaat.

• 23:05

Ook in het weste van de wereld, Brazilië, Chili, Canada, ... starten de protestacties voor het klimaat.

• 15:32 | Brussel

Naast jongeren, leerkrachten, arbeiders en studenten zijn ook vele NGO's vertegenwoordigd in de #GlobalStrikeForFuture

• 15:12 | Brussel

"Geen banen op een dode planeet", "Voor een sociaal klimaatplan" daarom kwamen de vakbonden op straat vandaag.

• 14:45 | Brussel

Jongeren, studenten, professoren, arbeiders..... Veel mensen in Brussel voor de #ClimateStrike! Er ontstaat een breed front om een ambitieus en sociaal klimaatbeleid te eisen!

• 14:35 | Stockholm, Zweden

Greta Thunberg lanceerde hier enkele weken geleden de klimaat beweging. Ze begon alleen met elke vrijdag een staking en protest voor het parlement. Sindsdien is word ze vergezeld door jong en oud van over de hele wereld. Vandaag demonstreren tienduizenden mensen in de Zweedse hoofdstad.

• 14:31 | Brussel

Spoorwegarbeiders op de #globalstrikeforfuture manifestatie in #Brussel.
    "Spoorwegarbeiders zijn de klimaatactivisten van de 21e eeuw". - Naomi Klein

• 14:04 | Frankrijk

• 13:53 | Brussel

Jongeren en studenten in België en over de hele wereld kunnen rekenen op de steun van leerkrachten, NGO's en vele arbeiders. De vakbonden zijn sterk gemobiliseerd in België. "Deze alliantie is belangrijk: klimaatverandering moet hand in hand gaan met sociale rechtvaardigheid" zei een woordvoerder van de Arbeiders voor Klimaat.

• 13:40 | Brussel

• 13:35 | Antarctica

• 13:02 | Madrid

De jongeren, die werden vergezeld door grootouders die borden meebrachten om te delen, waren ook in grote getale aanwezig in de Spaanse hoofdstad. Hun boodschap: "Kapitalisme steelt onze toekomst."

• 12:42 | Antwerpen

• 12:23 | Luik

Veel jongeren en verenigingen zijn aanwezig op de manifestatie. "Politici moeten naar ons luisteren, we zullen niet opgeven totdat ze de bedrijven, die ons vergiftigen, serieus aanpakken!"

• 12:14 | Wenen, Oostenrijk

• 11:40 | Dortmund, Duitsland

• 11:32 | Kaapstad, Zuid-Afrika

• 10:51 | Rome, Italië

• 10:25 | Antwerpen

• 10:12 | Gent

• 9:00

We ontwaken in een wereld in volle klimaatstaking. In Australië, Japan, de Filipijnen, India, ... trok de klimaatbeweging zich reeds op gang.

• 8:00

Ben jij klaar voor vandaag? Bestel nog snel je affiche.

• 7:30

De PVDA stelt een tienpuntenplan voor een sociale klimaatrevolutie voor.

• 7:00

Greta Thunberg kondigde gisteren aan dat er in 105 landen 1659 acties genoteerd staan. #WeAreTheClimateRevolution

We hebben jouw steun nodig