Nationale actiedag vakbonden: hoog tijd voor maatregelen die de werkende klasse respecteren

"Het is hoog tijd dat de mobilisatie van vandaag gehoor vindt," zegt Raoul Hedebouw, federaal volksvertegenwoordiger en woordvoerder van de PVDA. Vrouwen en mannen uit het hele land kwamen vandaag in beweging, vanuit zeer uiteenlopende sectoren.

donderdag 25 februari 2021

Met name de metaalsector was sterk vertegenwoordigd, met stakingen bij Volvo en Audi, mobilisaties in Luik, in Waals Brabant en Charleroi. Ook de farmaceutische industrie, in Puurs (Pfizer, Novartis, GLS, Purna). “Die 0,4% is belachelijk”, zegt een werknemer van Pfizer. “Hier zijn miljarden winst gerealiseerd. Wij maken die geneesmiddelen, het is logisch dat we een stuk van de taart krijgen. Anders verdwijnt al dat geld in de zakken van buitenlandse aandeelhouders.”

In Charleroi waren vooral de vrouwen uit de sector dienstencheques present: zij eisen een minimum uurloon van 14 euro. In Antwerpen was de chemiesector dan weer gemobiliseerd. Maar in heel het land waren ook mensen uit handel, bewaking, dienstencheques, maatwerkbedrijven, … op de been. Met hun syndicale vertegenwoordigers organiseerden ze acties, sensibilisering, stakingen, autokaravanen, …

Met als centrale boodschap: de eisen voor echte loonsverhogingen en een echt recht op brugpensioen. "We stonden vanochtend aan hun zijde en zullen hun eisen vanmiddag in het parlement brengen", zegt Raoul Hedebouw.

Voor de woordvoerder van de linkse partij mag men niet langer wachten: "De werkende klasse werd tijdens de gezondheidscrisis blootgesteld aan het coronavirus, aanvankelijk met zeer weinig bescherming. Daarna werkte zij in moeilijke omstandigheden en moest zich daarbij aan zeer beperkende gezondheidsprotocollen houden. Ze heeft ook vaak een deel van haar inkomen verloren. Langs de andere kant strijken sommige aandeelhouders (die niet in de frontlinie stonden) enorme dividenden op. Ze profiteren van de crisis. En dan komt men de werkende klasse vertellen dat de lonen maar met 0,4 % mogen stijgen? Of dat zij almaar langer aan de slag moet blijven, terwijl duizenden jongeren hun baan dreigen te verliezen? Dit is onaanvaardbaar. We vragen respect voor de vrouwen en mannen die de samenleving doen draaien. "

Raoul Hedebouw verwijst op deze mobilisatiedag naar het gisteren ingediende wetsvoorstel om de loononderhandelingen vrij te maken: "Men kan snel zeer concrete initiatieven initiatieven nemen. Bijvoorbeeld door het voorstel tot wijziging van de loonwet goed te keuren dat ik samen met Marc Goblet heb ingediend. Ze maakt het mogelijk om de maxima voor loonsverhogingen af te schaffen en waar mogelijk reële verhogingen te verkrijgen. Dat is pas de werkende klasse respecteren. Dat is maatregelen nemen om de economie zuurstof toe te dienen."

Teken de petitie voor een echte loonsverhoging: https://www.pvda.be/geen-kruimels