Nieuws

De Belgische staat is hoofdaandeelhouder van Proximus. Maar omdat de telecomoperator het statuut van “autonoom overheidsbedrijf” heeft, kan de politiek niet tussenkomen in het beheer. De PVDA wil dat de regering of het parlement een beslissing van een overheidsbedrijf kan herroepen als die beslissing een ernstige bedreiging vormt voor het algemeen belang. En dat betekent ook als de belangen van de werknemers van het bedrijf in gedrang zijn.

PVDA-voorzitter Peter Mertens was vanmorgen aanwezig op de Antwerpse Meir, waar het ABVV zijn campagne voor een minimumloon van 14 euro per uur of 2.300 euro bruto per maand lanceerde. De PVDA neemt die eis als een belangrijk punt op in haar verkiezingsprogramma.

Wat gaan we doen tijdens de Krokusvakantie? Heel wat kinderen (en hun ouders) vragen het zich ongetwijfeld al af. De Pioniers, de jeugdbeweging van Geneeskunde voor het Volk en PVDA, heeft alvast een prima idee: het Krokuskamp. Een week vol plezier, natuur en solidariteit.

De PVDA neemt deel aan de betoging voor een rechtvaardig migratiebeleid van nu zaterdag 12 januari. Samen met honderden solidaire mensen uit het verenigingsleven, jongeren van Comac en vrijwilligers van de organisatie Vriendschap zonder grenzen, dat werd opgericht door militanten van de PVDA .

“Wij spijbelen niet, we vechten voor onze toekomst.” Misschien zal hier en daar een schooldirectie het niet helemaal eens zijn met die slogan, maar hij vertolkt wel de boodschap van de meer dan drieduizend scholieren die donderdagmorgen een dagje school oversloegen om in Brussel hun stem te laten horen voor het klimaat. En wat voor een stem!

PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw reageerde onmiddellijk toen het (anti)sociale plan bij Proximus werd aangekondigd: “Dit is werkelijk onaanvaardbaar. Digitalisering moet dienen om het werk lichter te maken, niet om 2000 mensen op straat te zetten.” Als we naar de winstcijfers kijken, kunnen we gerust stellen dat het hier om beursgericht ontslag gaat. We kunnen ons bovendien vragen stellen bij de rol van de overheidsvertegenwoordigers bij Proximus.

PVDA-voorzitter Peter Mertens reageert op de aankondiging dat er herstructureringen zouden kunnen komen bij Proximus: "Digitalisering moet leiden tot het verlichten van werk, niet tot het afschaffen ervan. Werkgelegenheid moet voor winsten komen."

Er ligt een belangrijk en uitdagend 2019 voor ons. De PVDA nodigt je graag uit op een van haar recepties om samen dit spannende nieuwe jaar en een nieuwe verkiezingscampagne in te zetten. Ook Raoul Hedebouw zal erbij zijn. Je kan hem ontmoeten op een nieuwjaarsreceptie bij jou in de buurt.

Graaidag is de dag dat de CEO’s van de Belgische beursgenoteerde bedrijven evenveel hebben verdiend als een doorsnee werknemer in een heel jaar. In 2019 viel die Graaidag op 8 januari, dat is na 5,67 dagen werken.  De CEO’s verdienden 46 keer meer dan het mediaan loon, zo zeggen de cijfers voor 2017. In 2015 was dat nog ‘maar’ 44 keer meer. PVDA-voorzitter Peter Mertens wil die trend ombuigen.

De PVDA gaat in het district Borgerhout opnieuw zes jaar samen besturen met Groen en sp.a. Op 8 januari legde 29-jarige Ben Van Duppen de eed af als schepen van begroting, armoedebestrijding, diversiteit en samenlevingsopbouw en senioren.