Ontslagen bij GSK: “Dit moet verboden zijn in bedrijf dat meer dan 500 miljoen winst maakt”

GSK, de grootste farmamultinational ter wereld, maakte bekend dat het meer dan 900 jobs wil schrappen in België. Het gaat om 720 ontslagen en 215 tijdelijke contracten die niet verlengd worden. Ondanks meer dan 500 miljoen winst in België en 3,6 miljard wereldwijd. Ondanks een op maat gemaakte wet waardoor de farmareus nauwelijks 0,1% belasting betaalt.

vrijdag 7 februari 2020

De PVDA zal opnieuw een wetsvoorstel indienen om winstgevende multinationals te verbieden mensen te ontslaan.

“Dit is de schaamte voorbij”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Raoul Hedebouw. “Zoveel winst maken en dan zoveel gezinnen op straat zetten. Het moet gedaan zijn met deze politiek waar multinationals alles mogen, en waar de mensen die de welvaart hebben gecreëerd, niet meer zijn dan een begrotingspost waarop bespaard kan worden.”

Op een winst van 516 miljoen euro betaalde GSK in 2018 in België 555.000 euro aan belastingen, ofwel een reële aanslagvoet van 0,1%. Vanwaar dit belachelijk lage belastingtarief? De voornaamste reden is de “aftrek voor octrooi-inkomsten”, een fiscale gunstmaatregel waarbij octrooi-inkomsten voor 80% worden vrijgesteld van belastingen. Niet alleen is die belastingvrijstelling erg duur omdat ze een serieuze hap neemt uit de overheidsinkomsten, ze blijkt ook nog eens totaal ondoeltreffend. De maatregel zet bedrijven immers niet aan om zelf te investeren in onderzoek en ontwikkeling, integendeel: ze investeren naar verhouding steeds minder. De maatregel zorgt evenmin voor een behoud van de werkgelegenheid.

Opvallend detail: GSK hield zelf mee de pen vast bij het wetsvoorstel waarmee de aftrek voor octrooi-inkomsten in 2007 werd ingevoerd. Didier Reynders, toenmalig minister van Financiën, diende het wetsvoorstel in, maar later blijkt dat de eigenlijke auteur van de wet het advocatenkantoor Linklaters is, dat werkt in opdracht van... GlaxoSmithKline (GSK).

En dat stuit Raoul Hedebouw tegen de borst: “Het moet gedaan zijn dat multinationals denken dat ze zomaar alles mogen. We zullen opnieuw ons wetsvoorstel indienen om winstgevende multinationals te verbieden om mensen te ontslaan.”