Onze jobs, onze luchthaven: geen overheidsgeld om ontslagen en slechte werkomstandigheden te financieren. Wij willen een sociale en duurzame toekomst voor onze luchthaven en onze luchtvaartmaatschappij.

Teken nu

Maria Vindevoghel,
ex-vakbondsvrouw op de luchthaven
en federaal volksvertegenwoordiger PVDA

Er staan duizenden jobs op het spel in Zaventem. Ook de lonen en de werkomstandigheden staan onder druk. Ons belastinggeld gebruiken om afdankingsplannen en een ‘Ryanairisering’ van de luchtvaart door te voeren? Dat kan niet.

1. Er is geld om deze crisis te overbruggen
De afgelopen jaren is er dankzij het harde werk van de werknemers op de luchthaven enorm veel rijkdom geproduceerd.

• Brussels Airport Company (BAC) maakte op vijf jaar tijd 392 miljoen euro netto winst.
  • De Lufthansagroep, waartoe Brussels Airlines behoort, maakte 9 miljard euro winst op vijf jaar tijd.
  • De Duitser Heinz Hermann Thiele, een van de honderd rijkste mensen ter wereld, verdubbelde in volle crisis zijn aandelenpakket bij Lufthansa.

Het is dus niet aan het luchtvaartpersoneel om de rekening van de coronacrisis te betalen.

2. Een toekomst voor de Belgische luchtvaart
De Belgische luchtvaart moet ten dienste staan van de Belgische bevolking en van de Belgische economie. Mét respect voor het personeel en het milieu. Het is niet langer houdbaar om de luchtvaartsector in privéhanden te laten. De sector slaagt er niet in om te functioneren zonder steun van de overheid. De vrije markt is niet in staat om deze crisis het hoofd te bieden. We moeten de toekomst van onze luchtvaart zelf in handen nemen.

Lees hier de veelgestelde vragen

1.111 ondertekenaars, op naar 5.000!

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt om je naargelang je interesses op de hoogte te houden van standpunten en activiteiten van de PVDA. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar pvda@pvda.be, of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

Volg de PVDA op de voet