Hoog tijd dat we de grote fiscale fraude aanpakken.

Elk jaar barst er wel een schandaal los. De ene keer is het SwissLeaks, de andere keer LuxLeaks even later de Paradise Papers of de MaltaFiles … Het houdt niet op.

En denk je dat de regering daar tegen optreedt? Nee, integendeel. De regering saboteerde het werk van de bijzondere Kamercommissie rond de Panama Papers. De regering blijft ook besparen op het aantal belastingcontroleurs (ondanks beloftes om er aan te werven). Het lijkt erop dat ze de grote fraudeurs … in de watten wil leggen.

Er zijn duidelijke en ambitieuze maatregelen nodig tegen fiscale fraude en belastingparadijzen. Daarvoor moet er een eenheid van de belastinginspectie worden opgericht, die specifiek de grote vermogens controleert. Het zijn immers die superrijken die rekeningen en brievenbusmaatschappijen hebben in belastingparadijzen, de gewone mens heeft die niet.

Teken onze petitie voor:

• strengere straffen voor belastingontduiking en Panama-profiteurs. De regering moet meer belastingcontroleurs aanwerven en een speciale cel oprichten die zich concentreert op de 200 grootste vermogens van ons land.
  • de regering moet het geld dat ze terugwint in de strijd tegen fiscale fraude en belastingontduiking gebruiken voor de strijd tegen armoede en voor de financiering van de pensioenen.

Teken jij ook?

Velden met een * zijn verplicht.

Door deze petitie te ondertekenen verklaar je je akkoord dat de PVDA de door jou verstrekte gegevens bijhoudt om je naargelang je interesses op de hoogte te houden van standpunten en activiteiten van de PVDA. Je kunt die gegevens opvragen, laten verbeteren en laten verwijderen. Dat kan per e-mail naar pvda@pvda.be, of per brief naar PVDA, M. Lemonnierlaan 171, 1000 Brussel. Als je vindt dat we je persoonsgegevens op een onrechtmatige manier verwerkt hebben, kun je een klacht indienen bij de Privacycommissie. Meer over het privacybeleid van de PVDA: www.pvda.be/privacy.

• Eric Boels
    ondertekend 2019-02-20 21:41:36 +0100