Privatisering Belfius en Arco-regeling: we worden twee keer gejost

De CD&V en minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) hebben elkaar opnieuw gevonden. In het Arco-dossier dan nog wel. Ze willen de privatisering van Belfius koppelen aan de uitbetaling van een vergoeding aan de Arco-spaarders. Goed nieuws voor de Arco-spaarders? Goed nieuws voor de Belgische burgers? Jammer genoeg niet. Straffer zelfs, we worden twee keer gejost.

De voorgestelde koppeling is volgens de PVDA onnodig en zelfs onlogisch. Niet alleen is de beursgang van Belfius een slechte zaak voor alle Belgen, inclusief de Arco-spaarders, daarenboven zou volgens CD&V en N-VA de vergoeding aan de Arco-spaarders moeten komen uit de verkoop van Belfius en dus uit gemeenschapsgeld. Met andere woorden: we verliezen straks de greep op een overheidsbank met een maatschappelijke functie, we verliezen een groot deel van de Belfiusinkomsten en we verliezen miljoenen aan gemeenschapsgeld voor een gedeeltelijke compensatie van Arco-spaarders, geld dat uit de banksector had moeten komen.

De uiteindelijke factuur van de staatswaarborg moet worden doorgeschoven naar de bankensector zelf. De PVDA pleit daarom voor de oprichting van een bankenfonds dat verplicht gespijsd wordt door grootbanken en financiële instellingen. Zie ook “Wie moet de Arco-spaarder vergoeden?”

CD&V is blijkbaar bereid een heel hoge prijs te betalen voor een bar slechte Arco-regeling. Bovendien heeft CD&V de moed niet om het geld te gaan halen waar het zit. Arco was echt niet het enige probleem in de financiële sector. Het werd wel handig in het bakje van de overheid gelegd en niet gecontesteerd door de regering.

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

Volg de PVDA op de voet