PVDA installeert zwembad in volkswijk in centrum Brussel

Op woensdag 12 augustus bouwt de PVDA een tijdelijk zwembad in een straat in de volkswijk "5 blokken" in het centrum van Brussel. "Met de hoge temperaturen, willen we de kinderen toch wat afkoeling en plezier geven", vertelt Françoise De Smedt, fractieleider van de PVDA in het Brussels Parlement.

woensdag 12 augustus 2020

PVDA installeert zwembad in volkswijk in centrum Brussel

Deze volkswijk heeft weinig groen. Met de actie wil de PVDA ook de afwezigheid aankaarten van plekken waar je je kan verfrissen en ontspannen in de hoofdstad. "Wij willen het gewest en haar 19 gemeenten interpelleren over het gebrek aan openluchtbadplaatsen. Op de Heizel was er vroeger Océade, het waterrecreatiecentrum dat heel populair was. In 2018 werd het echter afgebroken om een toekomstig winkelcentrum te bouwen. En er is niets in de plaats gekomen qua afkoelingsmogelijkheden in open lucht", betreurt het Brusselse parlementslid. De situatie is des te moeilijker in deze hete zomer omdat verschillende gemeentelijke zwembaden gesloten zijn, met name in Schaarbeek, Evere en Sint-Lambrechts-Woluwe.

De PVDA vraagt het gewest om na te denken over mogelijkheden voor toekomstige openluchtbadplaatsen. "Ze kunnen bijvoorbeeld de coördinatie op zich nemen om in verschillende gemeenten de installatie van tijdelijke zwembaden in de wijken te regelen. Dit kost heel weinig geld en vereist geen grote veranderingen. We vragen de Brusselse overheid ook om op middellange termijn een grootschaliger en voor iedereen toegankelijk zwemgebied in open lucht te creëren. Dat kan. Berlijn heeft bijvoorbeeld een groot drijvend zwembad op de rivier aangelegd. Bovendien beschikt Brussel al over natuurzones waar baden mogelijk is, zoals de Pedevijver in Anderlecht, het Ter Kamerenbos in Brussel-Stad en de Koninklijke Visserij in Watermaal-Bosvoorde. Deze vijvers worden momenteel niet zo gebruikt, hoewel daar heel erg behoefte aan is", besluit Françoise De Smedt.