PVDA over Vlaams zorgakkoord: “goede eerste stap, maar nog lange weg te gaan”

Na lange onderhandelingen is er eindelijk een akkoord voor het personeel van de Vlaamse sectoren zoals de woonzorgcentra en de sector voor personen met een handicap. Lise Vandecasteele, Vlaams Parlementslid voor PVDA en huisarts reageert met gemengde gevoelens: “Goed dat de broodnodige middelen er eindelijk komen voor het personeel dat werkt in Vlaamse zorgvoorzieningen. Dat biedt zuurstof op korte termijn, maar er is nog een lange weg te gaan om de sector gezond te maken.”

dinsdag 24 november 2020

PVDA over Vlaams zorgakkoord: “goede eerste stap, maar nog lange weg te gaan”

Na de inspanningen voor het personeel van de ziekenhuizen op federaal niveau volgen nu ook de loonsverhogingen voor de Vlaamse zorgsector. “Als gevolg van de niet aflatende druk vanuit het personeel en de samenleving komt er eindelijk ook een loonsverhoging voor de Vlaamse zorgsector”, zegt Lise Vandecasteele, huisarts en Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Het is een belangrijke overwinning voor de zorgwerkers dat de lonen van het personeel uit de woonzorgcentra gelijk opgetrokken worden met het ziekenhuispersoneel.”

“We zien jammer genoeg nu wel tussen andere sectoren loonverschillen ontstaan”, gaat Vandecasteele verder, “want de lonen van bijvoorbeeld het personeel uit de zorg voor personen met een beperking gaat niet gelijk omhoog. Het is bovendien onbegrijpelijk dat het zorgpersoneel dat onder de Vlaamse regering valt niet op een aanmoedigingspremie kan rekenen, zoals het ziekenhuispersoneel. Ze hebben in dezelfde gezondheidscrisis net dezelfde inspanningen gedaan. De mensen van de zorg hebben het uiterste van zichzelf gegeven, met risico voor eigen gezondheid en vaak ten koste van hun fysisch en psychisch welzijn. Daar mogen ministers waardering voor tonen. Eén virus, één premie.”

Naast de loonsverhoging komen er ook middelen voor 2000 extra personeelsleden in de woonzorgcentra. “Eindelijk komt er wat zuurstof voor de sector”, zegt Vandecasteele. “Wij dienden in juni 2020 reeds het voorstel in om 100 miljoen euro uit te trekken voor 2000 extra VTE’s, maar toen was dat nog onmogelijk. We zijn dan ook zeer tevreden dat dat budget nu wel op tafel ligt. Beter laat dan nooit. De komende jaren is er wel nood aan een verdere personeelsuitbreiding. In totaal hebben we bijna 5000 extra personeelsleden nodig om aan te kunnen sluiten bij landen die veel meer inzetten op een kwalitatieve ouderenzorg. In Zweden of Noorwegen zijn twee keer zo veel mensen aan de slag in die sector als bij ons.”

“Dat deze personeelsleden bijkomen is het gevolg van maandenlange druk vanuit de zorgsector. Dit is hun verdienste”, gaat Vandecasteele verder. “Maar er is nog een lange weg te gaan. Het aantal zorgverleners per bewoner moeten structureel omhoog en er is nood aan kleinschalige woonzorgcentra die een betere levenskwaliteit bieden. Daarvoor zal tegen het einde van de legislatuur minstens twee keer zo veel budget nodig zijn als er nu wordt uitgetrokken.”