PVDA reageert tevreden op stopzetting uitbreiding LEZ in Gent: “Tijd om werk te maken van écht sociaal milieubeleid.”

Oppositiepartij PVDA reageert tevreden op de schrapping van de uitbreiding van de LEZ in Gent. “Er is dan toch sprake van voortschrijdend inzicht bij het stadsbestuur”, reageert Tom De Meester, fractieleider voor de PVDA in de Gentse gemeenteraad. “Al jaren zeggen wij dat de LEZ asociaal, inefficiënt en onhaalbaar is. De beperkte milieuwinsten wegen niet op tegen de sociale gevolgen. Tijd om werk te maken van een ambitieus én sociaal milieubeleid, op maat van elke Gentenaar.”

donderdag 19 augustus 2021

Volgens PVDA treft de LEZ vooral de gewone werkende Gentenaar. “Het omaatje die een keer per maand haar kinderen bezoekt, de havenarbeider die elke ochtend om 5 uur naar de dokken moet vertrekken … Dat zijn de mensen die koud gepakt worden door een LEZ. Ze worden gedwongen om een nieuwe auto te kopen. Zo zetten we mensen op tegen milieubeleid.”

“Het is wel jammer dat er een dure studie van 100.000 euro nodig was om tot deze beslissing te komen. Op de gemeenteraad van oktober 2020 zei ik letterlijk: ‘Er is geen meerderheid voor de LEZ in dit college. Er is geen draagvlak bij de bevolking. En die uitbreiding komt er niet. Dat voorspel ik u.’ Vandaag geeft het stadsbestuur ons gelijk”, zegt De Meester.

“De uitbreiding van de LEZ is nu van tafel, maar de LEZ in de binnenstad blijft bestaan. Ook daar moet het debat over gevoerd worden. Want ook de huidige LEZ blijft asociaal, contraproductief en inefficiënt.”

“Bovendien moeten we veel meer investeren in een écht sociaal en duurzaam mobiliteitsbeleid. Een slooppremie volstaat niet, we moeten fors meer inzetten op beter, 100% ecologisch openbaar vervoer, in plaats van tientallen bushaltes te schrappen.”