PVDA roept de superkern op om Covid-19 als beroepsziekte te erkennen

Eerder deze week werd het PVDA-wetsvoorstel om Covid-19 als beroepsziekte te erkennen besproken in de Commissie Sociale Zaken. Vandaag, zaterdag 6 juni, buigt de superkern van tien partijen zich over het dossier. De PVDA roept de superkern op om snel te handelen en doet daarvoor een aantal constructieve voorstellen.

zaterdag 6 juni 2020

Midden april diende de PVDA een wetsvoorstel in om de erkenning van Covid-19 als beroepsziekte uit te breiden naar alle werknemers die tijdens de pandemie aan de slag bleven. Na twee discussies in de Commissie Sociale Zaken staat het dossier deze zaterdag 6 juni op de agenda van de superkern, waar de tien partijen samenzitten die de regering-Wilmès steunen (Open VLD, MR, N-VA, CD&V, cdH, sp.a, PS, Ecolo-Groen en Défi).

"Dit is een belangrijke dag voor de werkende klasse. Het lijkt erop dat deze belangrijke stap vooruit binnen handbereik is, en dat de erkenning van Covid-19 als beroepsziekte - die vandaag al mogelijk is in de gezondheidssector - zal worden uitgebreid", stelt PVDA-volksvertegenwoordigster en auteur van het wetsvoorstel Sofie Merckx verheugd. “Dankzij de sociale druk van de vakbondsorganisaties en de politieke actie van de PVDA in de Kamer komt er schot in de zaak.”

De linkse politica is optimistisch, maar wijst er ook op dat er nog een aantal belangrijke obstakels te overwinnen zijn. "Eerst en vooral moet de dekkingsperiode verlengd worden. De huidige geplande einddatum, 17 mei, lijkt ons te vroeg. Na die datum was er immers nog steeds geen volledig normale hervatting van het sociale leven. Het risico op besmetting blijft nog steeds groter op de werkvloer dan gemiddeld in de bevolking". Sofie Merckx stelt voor om in een flexibele einddatum te voorzien, in functie van de evolutie van de epidemie.

"De erkenning zou gelden voor werknemers in zogenaamde essentiële sectoren", vervolgt Sofie Merckx. "Dat is al een belangrijke stap vooruit. Voor ons is het echter belangrijk dat alle werknemers die op hun werkplek besmet raakten, ongeacht de sector, het recht hebben op erkenning als beroepsziekte.”

”Het risico op besmetting blijft nog steeds groter op de werkvloer dan gemiddeld in de bevolking.”

Ten slotte is de PVDA-volksvertegenwoordigster bezorgd dat het blootstellingscriterium dat momenteel op tafel ligt niet breed genoeg is. “Men verwijst alleen naar de afstandsregel van 1,5 meter. We vrezen dat dat criterium onvoldoende bescherming biedt aan de werknemers. In overleg met de vakbondsorganisaties hebben we een breder voorstel geformuleerd. Daarin houden we ook rekening met mogelijk besmette objecten, oppervlakken of materialen.”

Ter info: de erkenning als beroepsziekte maakt een groot verschil voor de betrokken werknemers. Alle medische kosten worden volledig terugbetaald en de erkenning geeft recht op een uitkering van 90% van het basisloon. Dit zou dan ook een erg belangrijke stap vooruit zijn in termen van schadevergoeding.