PVDA steunt actie na corona-uitbraak bij Febelco

Een recente corona-uitbraak bij apotheekleverancier Febelco en het gebrek aan beschermingsmiddelen, zit de werknemers hoog. De situatie bij Febelco toont dat nog te veel werkgevers de veiligheidsmaatregelen niet opvolgen. De PVDA vraagt meer controles en openbaarheid van resultaten.

donderdag 17 december 2020

PVDA steunt actie na corona-uitbraak bij Febelco

PVDA-volksvertegenwoordiger Gaby Colebunders : “De werknemers van Febelco brengen elke dag ontsmettingsgel en mondmaskers naar de apothekers. En wat blijkt? Zelf krijgen ze te weinig bescherming van hun werkgever en mogen ze niet telewerken. Met een corona-uitbraak als gevolg. Veel te veel coronabesmettingen worden opgedaan op het werk.”

“Enkel de centen tellen hier, onze gezondheid is blijkbaar niet belangrijk. Er wordt hier keihard gewerkt, maar veel respect krijgen we er niet voor terug", getuigt een werknemer.

Bovendien weigert de directie elk sociaal overleg. De vakbonden ACV Puls en BBTK voerden vandaag dan ook terecht actie. De PVDA en Geneeskunde voor het Volk brachten een bezoek aan de vakbondsacties in Sint-Niklaas, Izegem, Zolder, Wijnegem, etc. om de werknemers en vakbonden te steunen. Febelco moet het sociaal overleg dringend heropstarten en de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden van hun werknemers verbeteren.

“Dit dossier toont eens te meer het belang van extra controles door de sociale inspectie.” aldus Gaby Colebunders. “En openbaarheid van de resultaten van die controles. Als bedrijven de veiligheid aan hun laars lappen, hebben we het recht dat te weten. In het belang van de volksgezondheid.”