PVDA: “Vlaams relancebeleid laat mensen in de kou staan”

De linkse PVDA reageert scherp op de Septemberverklaring van Vlaams minister-president Jan Jambon. “Het lijkt wel alsof de coronacrisis totaal aan de wereldvreemde bubbel van Jan Jambon voorbijgegaan is”, reageert fractieleider Jos D’Haese. “Terwijl de armoede sterk stijgt, de wachtlijsten voor mensen met een beperking verder aangroeien en de echte economische crisis nog moet beginnen, stelt Jambon een ‘relanceplan’ voor op maat van de lobby van de grote werkgevers”, zegt D’Haese. “Waar blijft de relance voor mensen met een beperking, voor huurders, voor het zorgpersoneel? Met dit Vlaams relancebeleid blijven mensen in de kou staan”.

maandag 28 september 2020

PVDA: “Vlaams relancebeleid laat mensen in de kou staan”

“Volgens Jan Jambon speelt Vlaanderen in de Champions League”, zegt Jos D’Haese fractieleider voor PVDA in het Vlaams Parlement. “Maar als het coronabeleid een Champions League was, lag deze regering er al uit in de eerste voorronde. Het is mij een raadsel waar Jan Jambon “trots” op meent te moeten zijn. Zijn regering kwam tijdens de coronacrisis overal te laat. Het zorgpersoneel moest weken wachten op beschermingsmateriaal, de rusthuizen werden veel te laat getest en er zijn nog altijd geen mobiele teams. Er zijn drieduizend doden gevallen in onze woonzorgcentra en daar draagt deze regering een grote verantwoordelijkheid voor. Op welke planeet heeft Jambon de afgelopen maanden eigenlijk gezeten?”

Volgens de PVDA wordt er geen breuk gemaakt met fel bekritiseerde beleid van het afgelopen jaar. “We zien dat de armoedecijfers opnieuw toenemen, maar het armoedeplan van deze regering is amper de naam waardig. Midden in de coronacrisis worden de besparingen op preventiediensten gewoon verdergezet. Wel komen er onder druk van de mensen in de zorg eindelijk extra middelen voor welzijn. Een stap vooruit, maar het volstaat lang niet om de wachtlijsten weg te werken voor personen met een beperking, de omslag te maken naar kleinschalige ouderenzorg met meer personeel en om kinderen in crisissituaties onmiddellijk hulp te bieden”, zegt D’Haese.

“Dit relanceplan ademt de geest van het oude regeerakkoord. De pen van de Septemberverklaring werd vastgehouden door de liberale economen, grote werkgevers en vermogensbeheerders van het economisch relance-comité en dat is er aan te merken”, besluit D’Haese. “De speech van Jambon duurde meer dan een half uur, maar er werd met geen woord gerept over het aanpakken van de stijgende armoedecijfers of de exploderende huizenprijzen. Waar blijft het relanceplan voor mensen in structurele armoede? Waar blijft de ambitie om de wachtlijsten voor sociale woningen en personen met een beperking weg te werken? Met dit beleid zullen die mensen in de kou blijven staan”.