PVDA vraagt dat Vlaams Parlement volgende week samenkomt over tweede golf

De PVDA vraagt dat het Vlaams Parlement na de alarmerende toename van het aantal coronabesmettingen en de kritiek op het systeem van contact tracing samenkomt op woensdag 22 juli. Maandag neemt het uitgebreid bureau van het parlement daar een beslissing over, maar het is duidelijk dat de meerderheidspartijen liever geen zitting meer organiseren. “Nu de experten ons waarschuwen dat de tweede golf er is en blijkt dat de eerste verdedigingslinie zo lek is als een zeef, is het absoluut nodig dat het parlement volgende week samenkomt”, zegt Jos D’Haese, fractieleider van de PVDA

vrijdag 17 juli 2020

PVDA vraagt dat Vlaams Parlement volgende week samenkomt over tweede golf

De cijfers van het aantal besmettingen met het coronavirus stijgen steeds sneller. Volgens verschillende experten, waaronder professoren Marc Van Ranst en Pierre Van Damme, is de tweede golf van de corona-epidemie in ons land gestart. Bovendien zwelt de kritiek op de contact tracing, het opsporen van mensen die in contact zijn geweest met besmette personen, aan. “Het werkt niet”, zei Pierre Van Damme daar vandaag nog over in de coronacommissie van het Vlaams Parlement. “Als we horen dat het systeem tegen eind augustus efficiënt zou werken: die tijd hebben we echt niet, tegen dan zitten we wellicht al volop in de tweede golf.”

Veel werk op de plank dus, maar toch ziet het er niet naar uit dat het Vlaams Parlement volgende week woensdag samenkomt. “De meerderheidspartijen hebben blijkbaar geen zin om op 22 juli nog een plenaire vergadering te houden”, zegt D’Haese. “Het lijkt me nochtans een evidentie dat het parlement in deze noodsituatie samenkomt. Wij vragen daarom aan het uitgebreid bureau van het parlement, dat maandag samenkomt, om het parlement alsnog samen te roepen. Want zoals professor Van Damme vanmiddag zei: we verliezen op dit moment gigantisch veel tijd.” Volgens de PVDA moet het parlement zich onder meer buigen over het rechttrekken van het systeem van contact tracing om de tweede golf onder controle te krijgen en maatregelen voor de bescherming van de woonzorgcentra.