PVDA vraagt moratorium op diepzeemijnbouw

De PVDA heeft een resolutie ingediend voor een moratorium op diepzeemijnbouw, een opkomende industrie die mineralen van de bodem van de diepzee opdelft. De resolutie wordt vandaag door de Kamer in overweging genomen. De PVDA bindt hiermee de strijd aan tegen een grote bedreiging voor onze oceanen.

donderdag 19 december 2019

PVDA vraagt moratorium op diepzeemijnbouw

Wetenschappers waarschuwen dat diepzeemijnbouw (DSM) het onderwaterleven onvermijdelijk en onherstelbaar zal beschadigen. Vroeger dacht men dat de diepzee amper enig leven bevatte. Vandaag weten we dat er een rijke diversiteit aan bijzondere levensvormen leeft in de dieptes van de oceaan, waarvan nog maar heel weinig onderzocht is.

In de resolutie vraagt de PVDA om:

• een moratorium op DSM-activiteiten in de Belgische territoriale wateren uit te vaardigen
  • op Europees en internationaal niveau te ijveren voor een moratorium op DSM-activiteiten
  • te stoppen met het verlenen van vergunningen voor DSM-activiteiten in internationale wateren
  • de bestaande steun aan Belgische bedrijven bezig met diepzeemijnbouw stop te zetten

België speelt internationaal graag een voortrekkersrol in oceaanbescherming. Tijdens de COP25, de klimaatconferentie in Madrid, organiseerde België zo het “Blue leaders event”. De klimaatconferentie stond in het teken van de bescherming van zeeën en oceanen en werd daarom omgedoopt tot een “Blue COP”.

Maar die mooie woorden staan in schril contrast met de actieve promotie, door diezelfde Belgische overheid, van de opkomende diepzeemijnbouwindustrie. De federale regering rolt de rode loper uit voor DEME, een Belgisch baggerbedrijf dat internationaal actief is.

Onlangs bracht Greenpeace aan het licht dat de ex-CEO van DEME tijdens een bijeenkomst van de Internationale zeebodemautoriteit(1) officieel het woord nam namens de Belgische regering(2). Het is onaanvaardbaar dat een multinational op een internationale bijeenkomst namens de Belgische overheid spreekt. Zeker als dat bedrijf zelf belangen heeft bij de besprekingen.

Dit werpt ernstige vragen op rond mogelijke belangenvermenging en de invloed die DEME heeft op Belgische besluitvorming met betrekking tot diepzeemijnbouw. De resolutie van de PVDA heeft dus ook in België een belangrijke inzet.

Gezien de onoverkoombare risico’s van diepzeemijnbouw eist de PVDA een moratorium op DSM-activiteiten. Ze roept andere partijen op om haar resolutie te steunen.

De resolutie vindt u hier.

1 De internationale instantie verantwoordelijk voor het reguleren van diepzeemijnbouw-activiteiten in internationale wateren
2 Bron: https://storage.googleapis.com/planet4-belgium-stateless/2019/07/1d18baf5-oceans_mediabrief_vnl3.pdf