PVDA vraagt snelle bespreking van haar wetsvoorstel om corona als beroepsziekte te erkennen

De PVDA vraagt deze namiddag in de Commissie sociale zaken om haar wetsvoorstel om corona als beroepsziekte te erkennen zo snel mogelijk te bespreken. De linkse partij gaat daarmee in op de oproep die de vakbondsorganisaties vanmorgen lanceerden. “Zeker nu alle bedrijven maandag opnieuw van start gaan, moet deze erkenning er dringend komen. Het is niet meer dan normaal dat als werknemers op het werk een besmetting oplopen, dit ook als beroepsziekte erkend wordt”, stelt Sofie Merckx, huisarts en volksvertegenwoordigster voor de PVDA in de Kamer.

dinsdag 28 april 2020

De linkse partij diende op 15 april een wetsvoorstel in om Covid-19 voor álle werknemers als beroepsziekte te erkennen. De vraag om dit voorstel in hoogdringendheid te behandelen, werd daags nadien in de plenaire zitting van de Kamer aanvaard. De PVDA zal vandaag in de Commissie Sociale zaken vragen om het voorstel zo snel mogelijk te bespreken.

“Vandaag wordt een besmetting met het coronavirus gelukkig al erkend als beroepsziekte voor personeel uit de gezondheidszorg. Ambulanciers, ziekenhuispersoneel en de werknemers van bijvoorbeeld woonzorgcentra waar een uitbraak van het virus is vastgesteld, komen in aanmerking. Vrijdag besliste de superkern om deze erkenning ook mogelijk te maken voor vrijwillige brandweer en ambulanciers. Met ons wetsvoorstel vragen we om dat uit te breiden naar álle sectoren waar men tijdens de epidemie moet blijven werken en daarbij fysiek contact heeft met collega’s of derden”, licht Sofie Merckx toe.

Maandag gaan de bedrijven weer open, maar ook vandaag moet al een groot deel van de bevolking gewoon doorwerken, vaak in onveilige omstandigheden. “In de sectoren van de voeding, het vervoer of de veiligheid bijvoorbeeld, maar ook in een aantal niet-essentiële productieketens blijven heel wat werknemers aan de slag. Vaak met een groot risico op besmetting. Dat bewijzen de cijfers: maar liefst 85% van de gecontroleerde bedrijven houdt zich niet aan de regels om werknemers voldoende te beschermen”, stelt Sofie Merckx. “Zij houden het land draaiende en nemen daarbij elke dag opnieuw grote risico’s voor hun gezondheid. Het is dan ook niet meer dan normaal dat als ze op het werk een besmetting oplopen, dit ook als beroepsziekte erkend wordt. Het kan niet dat getroffen werknemers ook nog eens financieel gestraft zouden worden”.

De erkenning als beroepsziekte maakt een groot verschil voor de getroffen werknemer. “Zij hebben dan recht op terugbetaling van 100% van de medische en hospitalisatiekosten. Nu moeten zieke werknemers zélf voor de kosten opdraaien die niet gedekt zijn door de ziekteverzekering. En dat kan hoog oplopen. De erkenning als beroepsziekte heeft ook tot gevolg dat werknemers recht hebben op een uitkering van 90% van het laatst verdiende loon. Ook dat betekent een flinke slok op de borrel: in de gewone ziekteverzekering valt men na een maand al terug op 65% van het loon. Bij samenwonenden is dat zelfs maar 40%”, besluit Sofie Merckx.