Rechtse partijen blokkeren dotatie van PVDA

De rechtse partijen N-VA, Open VLD en MR hebben dinsdag 26 maart in de bevoegde kamercommissie geweigerd om de PVDA te erkennen als nationale partij. Zij blokkeren daarmee definitief een groot deel van de dotatie waar de linkse partij recht op heeft.

woensdag 27 maart 2019

Rechtse partijen blokkeren dotatie van PVDA

“De N-VA, de rijkste partij van het land, die op 35 miljoen euro vermogen zit, vindt blijkbaar dat kleine partijen niet mogen krijgen waar ze recht op hebben, en al zeker niet als die de eenheid van België verdedigen. Zij kunnen niet verteren dat de PVDA een unitaire partij is", reageert nationaal PVDA voorzitter Peter Mertens verontwaardigd.

De PVDA legt zich hier niet bij neer. "Wij trekken naar de rechtbank tegen dit machtsmisbruik. Dit is pure diefstal van 1,5 miljoen. Enkel en alleen om de PVDA te breken en onze campagne financieel te saboteren. Wij zijn een nationale partij, met 2 talen, en we komen op in heel België. De financiële pesterijen tegen de PVDA moeten stoppen", zegt Mertens strijdlustig. De beslissing van de commissie is des te onbegrijpelijk nu de Brusselse rechtbank van eerste aanleg 2 weken geleden de argumenten van de PVDA bevestigde en vorige week nog één nationaal nummer werd toegekend aan de linkse partij.

“Als kleine partij is elke euro belangrijk voor onze campagne,” vervolgt Mertens. "Het is een schande dat wij niet krijgen waar we recht op hebben. Wij zetten ons gevecht verder maar voor deze campagne zal dat te laat zijn. Daarom blijven we inzetten op onze crowdfundingcampagne. We hebben onze campagnes altijd gefinancierd met giften van leden en sympathisanten en zullen dat blijven doen" stelt Mertens.

Voor de blokkering van de dotatie baseren de rechtse partijen zich op een meningsverschil over een wet uit 1989 die de dotaties van de partijen regelt. De unitaire partij PVDA voert al bijna 5 jaar een gevecht voor de erkenning als nationale partij. De rechtse partijen houden al jaren de erkenning tegen met als gevolg dat een deel van de dotatie waar de PVDA recht op heeft, geblokkeerd blijft. Na de verkiezingen in mei 2014 erkende de juridische dienst van de Kamer nochtans in een lijvig advies dat de PVDA en de PTB één en dezelfde partij zijn en dat de partij dus ook voor haar Nederlandstalige stemmen recht heeft op een dotatie.

De N-VA heeft ondertussen een wetsvoorstel ingediend om het bestaan van nationale partijen nog moeilijker te maken. Peter Mertens : "Wij leggen ons hier niet bij neer. Wij doen een oproep aan iedereen om ons te steunen en trekken naar de rechter. Wij eisen het recht op een nationale partij te zijn".