De alarmsignalen uit de zorg stapelen zich op. De werkdruk en het personeelstekort zijn schrijnend en brengen personeel en patiënten in gevaar. Bedden op intensieve zorgen sluiten. Gangen van woonzorgcentra en ziekenhuizen sluiten. Een spoedafdeling moest zelfs enkele dagen de deuren sluiten. Het personeel is op en valt uit. Steeds meer mensen verlaten de sector.

Ondertussen wordt van het overblijvende personeel een extreme flexibiliteit gevraagd. Als pionnen worden ze van afdeling naar afdeling verschoven. Er wordt verwacht dat ze op het laatste moment toch nog komen werken om gaten te vullen. We moeten uit deze vicieuze cirkel geraken. Wie zal er anders voor ons zorgen als de zorg leegloopt?

We kunnen de zorg redden, op voorwaarde dat de sector geherwaardeerd wordt. Er zijn meer handen in de zorg nodig, maar dat zal niet lukken met de huidige lonen en de werkomstandigheden. Daarom lanceert de PVDA een redplan voor de zorg dat de jobs in de sector weer aantrekkelijk maakt. Een plan dat de beste zorg garandeert voor de bewoners en patiënten. En geen sancties natuurlijk. We hebben iedereen nodig.

Het brutoloon met 10% verhogen
  Dubbel loon voor nacht- en weekendwerk
  Erkenning als zwaar beroep en recht op rust vanaf 60 na 35 jaar loopbaan
 Een verdubbeling van de middelen voor extra personeel

Lees hier onze uitgebreide visietekst.

Sofie Merckx

Huisarts en parlementslid

Lise Vandecasteele

Vlaams volksvertegenwoordiger

5.690 ondertekenaars, op naar 10.000!

Velden met een * zijn verplicht.