We brengen de PVDA dichter bij jou en jou dichter bij de PVDA.!

Download onze app

Sluiting loketten NMBS: “Minister sprak niet de waarheid en moet maatregel intrekken”

“Blijkbaar had de minister van Mobiliteit Gilkinet groen licht gegeven voor de sluiting van de loketten in de stations. Waarom wil hij dan het tegenovergestelde doen geloven? De minister moet hierover dringend tekst en uitleg komen geven”, reageert PVDA-volksvertegenwoordiger Maria Vindevoghel.

donderdag 4 februari 2021

Sluiting loketten NMBS: “Minister sprak niet de waarheid en moet maatregel intrekken”

De PVDA is verbijsterd over de brief van NMBS-CEO Sophie Dutordoir aan minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). “De minister deed alsof hij de sluiting van 44 stationsloketten pas deze week ontdekte. De brief van Sophie Dutordoir is nochtans heel duidelijk: niet alleen was hij daarvan al sinds oktober op de hoogte, maar had hij ook ingestemd met het persbericht dat de NMBS maandag verstuurde. De minister moet zich verantwoorden. Ik zal hem daarover vanmiddag in de Kamer ondervragen”, zegt Maria Vindevoghel.

“De maatregel is ook ten gronde onaanvaardbaar”, zegt PVDA-Kamerfractieleider Raoul Hedebouw. “De sluiting past in een strategie die enkel uitgaat van het idee dat loketten financieel rendabel moeten zijn. Dat is tegenstrijdig aan het concept van een openbare dienst.”

“Als minister Gilkinet het eens is met Sophie Dutordoir om de loketten te sluiten, dan is dat omdat Ecolo de winstlogica van de openbare dienst aanhangt. De minister moet niet alleen uitleg komen geven, de hele maatregel moet ook worden ingetrokken.”

Om de regering en de NMBS te dwingen de loketten open te houden, start de PVDA een petitie en lokale acties.

Teken de petitie hier.

“Voor oudere treinreizigers zijn de loketten nog altijd belangrijk, en ook voor mensen die niet met een smartphone in hun hand zijn geboren”, benadrukt Maria Vindevoghel. “Menselijke aanwezigheid in het station verhoogt ook de veiligheid. Ten slotte zouden de loketten nog talrijke taken van openbare dienstverlening kunnen vervullen. Waarom zouden we er bijvoorbeeld geen informatiepunten over duurzame mobiliteit van maken?”, besluit de PVDA-volksvertegenwoordiger.