Top 9 van onze meest gelezen artikels van 2018 (+ bonus)

Welke nieuwsberichten, scoops of voorstellen van de PVDA wekten dit jaar op onze website de grootste belangstelling van onze lezers?

vrijdag 28 december 2018

Top 9 van onze meest gelezen artikels van 2018 (+ bonus)

1. Schild & Vrienden: N-VA wist van niets, feiten tonen iets anders.

Een Pano-reportage onthulde begin september dat meer dan 20 actieve leden van Schild & Vrienden bestuursfuncties hadden bij N-VA of kandidaat waren voor de N-VA bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober 2018. “We wisten van niks”, reageerden Bart De Wever en Jong N-VA-voorzitter Tomas Roggeman. Nochtans was het probleem van radicalisering binnen Jong N-VA al langer bekend. Flauwe komedie dus.

2. Jobsdeal: krapte op de arbeidsmarkt, een mythe om onze lonen te kunnen aanvallen

Waar de werkgevers al lang van dromen, heeft de regering deze zomer op tafel gebracht: een nieuw plan voor een zoveelste aanval op onze lonen en arbeidsvoorwaarden. Een plan dat de werkende mensen verdeelt. Hoe hebben ze dat gerealiseerd? Door een mythe te creëren over een zogenaamde krapte op de arbeidsmarkt. De PVDA heeft deze goed georkestreerde strategie bestudeerd.

3. Regering “erkent” zware beroepen om ons langer te doen werken

In 2015 trok de regering de pensioenleeftijd op tot 67 jaar. Een beslissing die een meerderheid van de Belgen tot op de dag van vandaag weigert te aanvaarden. ”Maar geen nood”, zei de regering, “wie een beroep uitoefent dat als zwaar erkend wordt, kan nog steeds vroeger met pensioen.” Eind 2017 diende minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine (MR) een wetsontwerp in over de erkenning van de zware beroepen. Met zijn plannen viseert de minister werknemers uit zowel de publieke sector als de privésector.

Teken de petitie op www.blijfvanonspensioen.be

4. De PVDA, de stille winnaar op links

De PVDA wilde bij de gemeenteraadsverkiezingen haar aantal verkozenen verdriedubbelen tot 150. Het werden er 169. In de drie regio’s van het land. In Vlaanderen kwam een eerste doorbraak in de centrumsteden. In Brussel wist de PVDA zich stevig lokaal te verankeren in 7 belangrijke gemeenten en in Wallonië brak authentiek links door in alle centrumsteden én in de rode gordel van Luik met scores van 15 procent en meer.

5. Minister Geens wil cipiers monddood maken

Met stakingen sloegen de cipiers bij het begin van de zomer alarm over de omstandigheden waarin ze gevangenen moeten bewaken en begeleiden. Die leiden geregeld tot echte drama’s, zoals de schietpartij in Luik, waarbij een in de cel geradicaliseerde man drie mensen neerschoot. Eerdere noodkreten van de Luikse cipiers waren in dovemansoren gevallen… De enorme stakingsbereidheid bij de cipiers gaf weer hoe onze Belgische gevangenissen erbij liggen.

6. Maak van duurbetaalde parlementsleden gewone werknemers

De bevolking verdient beter dan parlementsleden die zich zonder blozen verrijken op onze rug. De PVDA wil komaf maken met torenhoge uittredingsvergoedingen en exorbitante lonen. In de plaats daarvan wil ze hen een werknemersstatuut toekennen. Tegelijk wil de PVDA de lonen van de parlementsleden verlagen en hun belastingvrije onkostenvergoedingen afschaffen. Alleen zo kan je de politieke kaste weer met hun beide voeten op de grond zetten, tussen de mensen. Onze Kamerleden dienden een wetsvoorstel in die zin in.

7. Pianolessen volgen? 4 minuten per week moet volstaan volgens minister Crevits

In februari 2018 kwam Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits met een nieuw decreet voor het deeltijds kunstonderwijs. Dat maakt groepen van 15 leerlingen per uur per instrument mogelijk. Zie je je al een concerto van Rachmaninov onder de knie krijgen met 4 minuten les per week? Wij spraken met Geert Synnave en Jan Busselen, allebei muziekleerkracht in het deeltijds kunstonderwijs (DKO) en afgevaardigden van ACOD-onderwijs. We hadden het over het decreet en hoe het nu verder moet.

8. Carrefour, wie moet betalen: Els (1.650 euro per maand) of Bernard (16,5 miljard per jaar)?

Voor de werknemers van Carrefour ging 2018 bijzonder slecht van start. 1.233 jobs kwamen op de tocht, twee hypermarkten zouden de deuren sluiten en de directie was van plan de werkomstandigheden en de lonen van het personeel aan te pakken. Carrefour “heeft helaas geen keuze”, zei de CEO. Moeilijk te geloven als je ziet hoe kolossaal rijk de hoofdaandeelhouders van de groep zijn, reageerde de PVDA.

9. Re-integratie? Mensen die langdurig ziek zijn, kunnen nu kosteloos worden afgedankt.

Sinds begin vorig jaar worden langdurig zieken onderworpen aan re-integratie op de arbeidsmarkt. "Het resultaat? In zeven van de tien gevallen zeggen de werkgevers doodleuk geen aangepast of ander werk beschikbaar te hebben en worden de zieken zonder enige vergoeding afgedankt", schreef Peter Mertens. Zijn bijdrage verscheen ook als Opinie op Knack.be.

Bonus: sommige artikels van de voorbije jaren bleven goed scoren

Juli 2017. “400 rijkste families ontwijken 21 miljard euro belastingen per jaar”

Een nieuwe studie van de PVDA toonde aan dat superrijken veel meer belastingen ontwijken dan gewone burgers. De 0,01% rijkste gezinnen ontwijken gemiddeld 5,3 miljoen euro belastingen per jaar. Superrijken ontwijken 26.000 keer meer belastingen dan bescheiden inkomens. Voor de PVDA bevestigen deze cijfers dat er nood is aan een fiscale cel die specifiek de 0,01% rijksten controleert.

April 2016. “Studie: parlementsleden kunnen op 55 jaar met pensioen en trekken vaak 4.250 euro”

Iedereen langer werken? Niet echt. De parlementsleden hebben beslist dat hun eigen pensioenprivileges overeind blijven. De grote meerderheid kan nog steeds op 55 jaar met pensioen.