Vivaldi-partijen en rechtse oppositie verwerpen sancties tegen Israël

Geen enkele van de andere partijen steunde de PVDA-resolutie om sancties op te leggen tegen Israël. Dat land is al meermaals veroordeeld voor schendingen van het internationaal recht wegens de bezetting van Palestina. De economische belangen van de Europese Unie wegen blijkbaar zwaarder door dan de mensenrechten, ook voor de zogenaamde progressieve partijen.

woensdag 8 december 2021

Vivaldi-partijen en rechtse oppositie verwerpen sancties tegen Israël

In mei van dit jaar – terwijl het Israëlische leger voor de zoveelste keer de burgers van Gaza bombardeerde en terreur zaaide in bezet Oost-Jeruzalem en op de bezette Westelijke Jordaanoever – diende de PVDA in het federaal parlement een resolutie in die vraagt om sancties tegen Israël. Dinsdag, een week nadat de Verenigde Naties de Internationale Dag van Solidariteit met het Palestijnse volk vierden, lag die resolutie voor in de commissie Buitenlandse Zaken. Alle andere partijen stemden tegen de resolutie van de PVDA, de meerderheid én de rechtse oppositie.

PVDA-volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst: “Deze gemiste kans toont aan hoe hol de retoriek van deze regering over hun ‘absolute en universele bezorgdheid over mensenrechten overal ter wereld’ is. Mensenrechten instrumentaliseren of sancties opleggen om geopolitieke rivalen in het verdomhoekje te zetten, daar hebben ze geen probleem mee. Maar als het over bondgenoten van het Westen gaat, dan zijn mensenrechtenschendingen opeens veel minder waard. Dan blijft het muisstil en worden er geen sancties opgelegd. Terwijl Israël in tientallen resoluties van de VN-Veiligheidsraad, Mensenrechtenraad en Algemene Vergadering veroordeeld is. Terwijl het apartheidsregime de kolonisatie en de facto annexatie van de Westelijke Jordaanoever en de etnische zuivering van Oost-Jeruzalem verder opdrijft. Terwijl het vandaag een groot deel van het Palestijnse middenveld probeert te criminaliseren door zes van de grootste Palestijnse ngo’s zonder enig bewijs te associëren met ‘terrorisme’, wat Amnesty International en Human Rights Watch in een gezamenlijk communiqué veroordelen als ‘een aanval op mensenrechtenactivisten wereldwijd’.”

Het feit dat alle klassieke partijen, inclusief Ecolo/Groen en Vooruit/PS, samen met rechts en extreemrechts tegen deze resolutie gestemd hebben, doet ernstige vragen rijzen. Steven De Vuyst: “Moeten we daaruit afleiden dat hun buitenlands beleid veel gemeen heeft, en eerder gedicteerd wordt door economische belangen dan door de zogenaamde ‘Europese waarden’ die ze voortdurend aanhalen?”