Vivaldi-regering geeft grote belastingfraude vrij spel

De strijd tegen belastingfraude is geen topprioriteit meer voor de politie. Het thema maakt niet langer deel uit van de zeven prioriteiten van het nieuwe Nationale Veiligheidsplan 2022-2025. Onbegrijpelijk, vindt PVDA-volksvertegenwoordiger Marco Van Hees. “Zeker na de Pandora Papers. Maar de beslissing ligt in de lijn van het Vivaldi-beleid dat blijkbaar liever zieke werknemers opjaagt.”

dinsdag 14 december 2021

Vivaldi-regering geeft grote belastingfraude vrij spel

Minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) verdedigt de keuze om de strijd tegen belastingfraude uit de prioriteiten van het nieuwe Nationaal Veiligheidsplan 2022-2025 te lichten. Volgens haar zijn er nog andere dingen die sterk geëvolueerd zijn en bijzondere aandacht verdienen.

Maar federaal volksvertegenwoordiger Marco Van Hees noemt de keuze onaanvaardbaar: “Door fiscale fraude verliest de schatkist elk jaar 30 miljard euro, een bedrag waar de bevolking moet voor opdraaien met extra belastingen. Zeker na de Pandora Papers is het onbegrijpelijk dat deze strijd niet meer tot de prioriteiten behoort. Of is het misschien de bedoeling van de regering om rijke fraudeurs te beschermen? Op basis van het werk van de econoom Gabriel Zucman kunnen we stellen dat iemand die tot de rijkste 0,01% van het land behoort, gemiddeld een bedrag fraudeert dat 26.000 keer hoger ligt dan de mogelijke kleine fraude van iemand die tot de minst rijke helft behoort.

In september jongstleden had Johan Delmulle, de procureur-generaal van Brussel, in zijn toespraak naar aanleiding van de plechtige opening van het gerechtelijk jaar van het Brusselse hof van beroep reeds aangekondigd dat de federale gerechtelijke politie van Brussel niet langer alle strafrechtelijke onderzoeken zou uitvoeren die haar waren toevertrouwd, met name in zaken van financiële criminaliteit. Bij gebrek aan personeel.

Zelfs binnen de federale meerderheid gaan stemmen op om de onwil van Vivaldi in de strijd tegen grootschalige belastingfraude en financiële criminaliteit aan de kaak te stellen. Zoals de de PS-fractieleider in de Kamer, Ahmed Laaouej, zei: “Waar zijn Vincent Van Peteghem, Vincent Van Quickenborne en Annelies Verlinden, onze ministers van Financiën, Justitie en Binnenlandse Zaken mee bezig? Ze moeten reageren. We zien niets gebeuren.” De voorzitter van de Brusselse PS vergat PS-minister Pierre-Yves Dermagne te vermelden, de vicevoorzitter van het ministerieel comité tegen de fraude...

Een ministerieel comité (voorgezeten door Vincent Van Peteghem) dat bijzonder weinig lijkt te ondernemen. Het fraudebestrijdingsplan is zeer mager en bevat vaak nogal formele maatregelen.

Marco Van Hees: “Wat heeft de minister van Financiën, die verantwoordelijk voor de coördinatie van de fraudebestrijding, gedaan toen de Pandora Papers uitkwamen? Niets. Of liever: de dag nadat het schandaal de media haalde, schrapten hij en zijn Europese collega’s drie landen van de Europese lijst van belastingparadijzen. Ook de Seychellen, een van de jurisdicties in het centrum van de Pandora Papers. En tijdens de recente begrotingsdebatten gaf de minister toe dat de cel belastingparadijzen van de FOD Financiën amper vier ambtenaren telt!”

Voor de PVDA-volksvertegenwoordiger is het duidelijk dat de Vivaldi-regering liever jaagt op langdurig zieke werknemers dan op grote fraudeurs. “De regering wil zestig‘Terug Naar Werk’-coördinatoren aanwerven, maar de FOD Financiën zal het volgend jaar met zestig mensen mínder moeten doen. Terwijl daar de voorbije tien jaar al 10.000 banen zijn geschrapt. Zelfs het aantal controleambtenaren neemt elk jaar af, ondanks beloften van het tegendeel door de opeenvolgende ministers van Financiën: in 2016 waren dat er 4.314, terwijl dat er volgens de cijfers van Van Peteghem in 2022 nog maar 3.850 zullen zijn.”