Youth for Climate: “Wij spijbelen niet, we vechten voor onze toekomst”

Foto Solidair, Sander Barrez

“Wij spijbelen niet, we vechten voor onze toekomst.” Misschien zal hier en daar een schooldirectie het niet helemaal eens zijn met die slogan, maar hij vertolkt wel de boodschap van de meer dan drieduizend scholieren die donderdagmorgen een dagje school oversloegen om in Brussel hun stem te laten horen voor het klimaat. En wat voor een stem!

’s Morgens vroeg was al duidelijk dat dit wel eens een flinke actie kon worden. Vanuit het hele land rolden op de sociale media berichten en foto’s binnen van jongeren op de trein, op weg naar Brussel. Met bordjes, met volgeschreven wangen en met veel strijdbaarheid. Al dan niet met toestemming van ouders en schooldirectie …

Ze stapten zo in de voetsporen van de 15-jarige Zweedse Greta Thunberg, die begin september het wereldnieuws haalde door twee weken lang van school weg te blijven en post te vatten voor het Zweedse parlement als signaal dat de regering de klimaatcrisis moet aanpakken. Haar boodschap: als er geen oplossingen zijn binnen het systeem, dan moet het systeem maar veranderen. Helemaal wereldberoemd werd Greta toen ze in december ook nog een indrukwekkende toespraak hield op de VN-klimaattop in Polen. Dat was al een oproep naar de jeugd wereldwijd om zich te laten horen.

Verzamelen deden de Belgische jongeren voor het Brusselse Centraal Station. Daar waren er toespraken. Van onder meer Kyra en Anuna, de twee tieners uit Mortsel die hier de bal aan het rollen brachten. Zij hadden de oproep gelanceerd op de Facebookpagina Youth For Climate. “Dat we spijbelen is ons probleem, het klimaatprobleem is veel groter”, zeiden ze.

We legden ons oor te luister bij enkele jongeren en vroegen hen waarom ze het belangrijk vinden om vandaag te spijbelen voor het klimaat.

“Het is al veel erger dan de meesten denken”, zegt Lucas uit Leuven. “Nú is het tijd om er iets aan te doen. Als we wachten is het te laat. Er moeten nieuwe technologieën komen, maar het probleem ligt zeker ook bij de economie en het kapitalisme.”

“Onze volgende generatie gaat het heel moeilijk hebben”, antwoordt Mira uit Grimbergen. “De overheid moet eens minder de economie centraal stellen en meer de ecologie.” Eerst het klimaat, niet de winst! “We willen concrete verandering in de politiek. En wat de politiek kan doen? Het openbaar vervoer gratis maken, dan zouden er al veel minder auto’s rijden. En de mensen sensibiliseren over hoe belastend vleesconsumptie is voor het klimaat.”

“Er moet iets gedaan worden”, zeggen Yasmine en Sarah uit Ronse. “Mensen sterven, dieren sterven …” Op hun zelfgemaakte bord dragen ze ook een cartoon met de Amerikaanse president Donald Trump mee. “De grootste klimaatontkenner die er is en die de hele wereld in gevaar brengt!”

“Wat een opkomst, hè”, lacht Hanna uit Antwerpen. “Dit is een serieus statement dat men serieus móet nemen. Ik ben blij dat ik hier deel van mag uitmaken. Het is een manier om onze stem te laten horen aan de politiek. Veel politici zeggen: ‘Jongeren zijn lui. Ze denken niet aan de toekomst.’ Wel, wij zijn hier om te tonen dat wij wel degelijk heel hard bezig zijn met de toekomst. En er is maar één manier om zaken te veranderen: op straat komen.”

“We zijn hier met een pak scholieren van onze school”, zegt Hanne, die ook actief is in PVDA-jongerenbeweging RedFox. “Een medeleerling maakte op Facebook een evenement aan en daar meldden honderd jongeren van onze school zich aanwezig.” En vindt de directie het oké dat er gespijbeld wordt vandaag? “De directie steunt de actie wel, maar een officiële toelating is er niet, dus wij zijn hier allemaal onwettig afwezig.”

De kleinste dreumesen waren die van basisschool Pistache uit Schaarbeek. “Waarom nog naar school gaan als de wereld binnen enkele jaren toch om zeep is?”, vroegen ze zich luidop af. “Sommige mensen hebben echt geen respect voor natuur en klimaat.” Het groepje zes- tot tienjarigen bracht ook de juf mee. “Wij willen ook de allerjongsten onder ons al laten zien dat ze een stem hebben”, zegt. En zijn ook zij onwettig afwezig? “De ouders en de directie zijn op de hoogte, hoor”, knipoogt de juf.

De slogans rolden ondertussen voortdurend over het grote plein waar de massa jongeren steeds groter werd. En veel zin in om te blijven staan, hadden ze niet. “Wij willen wandelen! Wij willen wandelen!”, klonk het plots. En gewandeld werd er.

Applaus, duimen en claxons

De jongeren zetten zich in beweging en toen werd pas echt duidelijk hoe groot de opkomst was. De menigte was aangegroeid dat enkele duizenden jongeren en ze zetten koers richting het Vlaams parlement en vervolgens richting Europees parlement.

Lees verder onder de foto

Daar had de politie niet op gerekend, want het verkeer werd danig in war gestuurd. De scholieren moesten zelfs laveren tussen de wagens en trams. Overal waar de betoging passeerde werden ze onthaald op applaus, opgestoken duimen en solidair geclaxonneer. Passagiers op de bus zwaaiden, tramchauffeurs maakten foto’s, automobilisten draaiden hun raampje open, bouwvakkers stopten even met werken, uit winkels, kantoorgebouwen en restaurants kwamen mensen naar buiten om de jongeren aan te moedigen.

De scholieren maakten vandaag duidelijk dat ze niet dulden dat het beleid valse, halfslachtige of onrechtvaardige maatregelen neemt. “The ocean is rising and so are we”, lazen we op een bord. Die boodschap mag nu wel aankomen bij de regering.

Het enthousiasme om het hier niet bij te laten is ook groot. Sommigen denken eraan om elke donderdag te staken en actie te voeren, of om elke donderdag iets op of rond school te organiseren.

Met RedFox naar de volgende klimaatacties

Zin om aan de volgende acties voor het klimaat deel te nemen samen met RedFox, de jongerenbeweging van de PVDA?

website: nl.redfox.be
instagram: @redfox.be
facebook: @NLRedFox

Rise for Climate: 27 januari

Jong en minder jong komen op zondag 27 januari opnieuw op straat voor het klimaat. De vorige klimaatbetoging lokte 75.000 betogers naar Brussel, vandaag toonden de scholieren dat ze het ernstig nemen met het klimaat, laten we ook op 27/1 massaal onze stem laten horen. Hier alle info.

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

We hebben jouw steun nodig