Geen woorden maar daden

Een samenleving waarin we zorg dragen voor elkaar, dat is het soort samenleving waar de PVDA naar toe wil. Aan die samenleving bouwen we vandaag al. Door te zorgen voor elkaar en door samen in beweging te komen.

Geneeskunde voor het Volk

In de voormiddag patiënten verzorgen, in de namiddag minister De Block ondervragen in het parlement. Zo doet PVDA-volksvertegenwoordiger en dokter voor Geneeskunde Voor Het Volk Sofie Merckx dat. Geneeskunde Voor Het Volk, dat zijn 250 gezondheidswerkers die in 11 groepspraktijken over heel het land gratis gezondheidszorg aanbieden aan meer dan 25.000 patiënten. Ze zetten zich in voor de dagelijkse noden van de mensen en engageren zich in de strijd voor een fundamentele maatschappelijke verandering die het recht op gezondheid duurzaam realiseert.

Vandaag staat Geneeskunde Voor Het Volk in de frontlinie van de strijd tegen het coronavirus. De gezondheidswerkers van Geneeskunde Voor Het Volk belden al hun patiënten op om te horen waar ze nood aan hadden: informatie, een luisterend oor, hulp bij boodschappen, medische zorgen… Toen de overheid nog sliep, gingen zij als eerste testen in de woonzorgcentra. Terwijl de negen ministers van gezondheid nog aan het ruziën waren, bestelden zij zélf mondmaskers en gingen die leveren aan wijkgezondheidscentra. En lang voor dat was aangeraden, zetten zij zelf mondmaskerateliers op met honderden vrijwilligers.

Samen in actie

In juli 2019, lang voor de coronacrisis, legde de PVDA in het parlement een voorstel op tafel voor een noodfonds voor de zorg. “Niet realistisch”, “populisme”, “extremisme”; zo klonk het bij de rechtse partijen. Het voorstel werd weggestemd. Maar wij accepteren niet wat we zogenaamd niet kunnen veranderen. Wij veranderen wat we niet kunnen accepteren. Samen met het zorgpersoneel kwamen we in beweging en onder druk werd het onmogelijke toch mogelijk. In november 2019 werd het noodfonds voor de zorg goedgekeurd: 400 miljoen euro die heel goed van pas kwam om een beetje meer personeel aan te kunnen nemen. Vandaag komen we samen met de vakbonden en de helden van de zorg op voor meer personeel en een beter loon voor alle zorgverleners. Want voor wie zorg draagt, moeten we als samenleving zorg dragen.

Principes in praktijk

“Als men van iedereen een inspanning vraagt en als je ziet hoeveel mensen het moeilijk hebben, dan is het logisch dat de politiek het goede voorbeeld geeft”, zo vertelt PVDA voorzitter Peter Mertens aan VTM Nieuws. De beste manier om te zeggen is te doen. In april schonken de 38 volksvertegenwoordigers van de PVDA de helft van hun loon aan de strijd tegen corona. Dat leverde 140.000 euro op die organisaties zoals het Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen goed konden gebruiken.

Zorgen moet je doen, niet maken

Swa is met pensioen, verloor twee jaar geleden zijn vrouw en zijn kinderen wonen niet bij de deur. Als oudere bleef je tijdens de crisis het best zoveel mogelijk binnen. Dus gingen vrijwilligers van de PVDA gedurende de lockdown voor hem boodschappen doen. Zorgen voor elkaar, dat is wat de leden van de PVDA dag in dag uit doen. Met leden die helpen, die maskers naaien en die muziek spelen aan woonzorgcentra. Door kinderen te helpen met bijlessen, door taarten te bakken voor zorgkundigen en mondmaskers te brengen naar de brandweer. Met actieve groepen in de ziekenhuizen, bedrijven en in de wijken die de solidariteit organiseren. Dat is wie wij zijn. Dat is ons DNA. Bouw mee aan de solidaire tegenstroom en word lid. Solidariteit is ook besmettelijk.

Volg de PVDA op de voet