Samen kunnen we dit aan: PVDA-leden steken de handen uit de mouwen

*

Burenhulp, berenjacht, bezoek op de stoep, boodschappen doen, bellen … Ook in moeilijke momenten brengen we de mensen dichter bij elkaar. Jos en Laura bellen. Elisa springt in de bres voor de dokters van Geneeskunde voor het Volk. En Geert doet wat hij altijd doet: dokter voor het volk zijn. Geen woorden, maar daden. Zo doen we het bij de PVDA.

De telefoon: klein gebaar, groot verschil

“Hoe gaat het? Ben je niet te eenzaam? Heb je hulp nodig met boodschappen?” Overal krijgen PVDA-leden telefoontjes van andere partijleden. Dit is Laura. Ze belt de leden in en rond Luik op, samen met nog heel wat anderen. “We horen dat de meeste mensen over het algemeen goed omringd zijn”, vertelt Laura. “Ze kunnen al rekenen op de hulp van buren, van kinderen of van vrienden. Velen zijn echter wel bezorgd, bang en vaak eenzaam. Ze maken zich zorgen om hun financiële toestand. Hoe gaan ze kunnen blijven rondkomen? En ze stellen zich ook vragen hoe het verder moet met de economie in ons land. We hebben drieduizend leden in de provincie Luik en die willen we allemaal bereiken om te horen hoe het met hen gaat.”

Niet enkel wie gebeld wordt, wordt blij van dat telefoontje. Ook de bellers zelf ervaren de solidariteit en liefde tussen mensen die verbonden zijn. “Ik had net een hoogbejaarde vrouw aan de lijn”, vertelt Jos in Antwerpen. “Haar verhaal was hartverwarmend. ‘Goh,’ zei ze me, ‘wij hebben geen hulp nodig. Al onze buren zijn hier al komen horen of ze boodschappen kunnen doen. En als ze hier te lang geen beweging zien, dan kloppen ze eens om te zien of alles in orde is. Wij hebben altijd voor hen gezorgd, en nu zorgen zij voor ons.’ Dat soort verhalen horen we echt wel vaak.”

Natuurlijk is het niet bij iedereen zo gemakkelijk. Veel sociale contacten vallen weg en mensen krijgen het vaak moeilijk in afzondering. Erik, een gepensioneerde dokter voor het volk, belt mensen af en toe op voor een babbeltje. In Gent zaten ze even met de handen in het haar toen ze Frank belden. Hij is slecht ter been en hoort ook zeer slecht. In een moeizaam telefoongesprek vertelde dat hij heel eenzaam is. Een paar andere PVDA-leden sturen hem nu geregeld een brief. Een klein gebaar, maar het brengt licht in Frank zijn dag.

Iedereen kan rekenen op iedereen

De praktijk van Geneeskunde voor het Volk in Hoboken zette met vrijwilligers een heuse boodschappendienst op poten. Veel patiënten van boven de 75 jaar hebben problemen met boodschappen doen. Als oudere blijf je het best zoveel mogelijk binnen, maar niet iedereen heeft familie of vrienden die voor hen naar de winkel kunnen gaan. Swa bijvoorbeeld, hieronder op de foto, verloor twee jaar geleden zijn vrouw, en zijn kinderen wonen niet bij de deur.

Dokter Tim vertelt: “Van de 273 Hobokense senioren spraken we er ondertussen al 220. Ze zitten met veel vragen over wat ze het best doen, en met veel angst ook. Maar ze zijn telkens enorm blij met een telefoontje van een bekende om te horen hoe het met hen gaat. Sinds vorige week proberen we nu voor zoveel mogelijk senioren een oplossing te vinden voor hun boodschappen. We hebben ondertussen al veertien vrijwilligers die voor een van onze patiënten in hun buurt boodschappen doen.”

Geneeskunde voor het Volk staat mee in de frontlinie in de strijd tegen dit virus. De dokters, de andere zorgkundigen en de onthaalmedewerkers blijven aan het werk opdat zoveel mogelijk mensen veilig thuis kunnen blijven. De groepspraktijken hebben natuurlijk massa’s werk, maar gelukkig kan iedereen op iedereen rekenen. De verpleging helpt een handje aan het onthaal, de psycholoog en de diëtiste bellen eenzame oude patiënten op om te horen hoe het gaat en of ze hulp nodig hebben, vrijwilligers sturen ziektebriefjes op met de post of steken ze in de brievenbus van de patiënten. Tal van GVHV-vrijwilligers in heel het land maken mondmaskers en sommigen steken een handje toe
met de schoonmaakploeg als het nodig is. Het geeft moed en inspiratie.

Elisa uit de Brusselse gemeente Sint-Gillis komt bijvoorbeeld vrijwillig helpen in de groepspraktijk in Molenbeek. “Ik ben komen helpen aan het onthaal om telefoons te beantwoorden, want die staan nu natuurlijk roodgloeiend. De dokters, verplegers en verzorgers zijn de hele dag druk in de weer. Vandaag is dokter zijn meer dan een beroep. Het is een engagement waarmee je je eigen leven riskeert.”

Helpen waar we kunnen: solidariteit is het beste medicijn

Links op de foto hieronder staat Margo. Naast haar staat Geert. Margo en Geert zijn artsen. Ingepakt voor coronaconsultaties in de medische wachtpost van Eeklo. Margo en Geert werken allebei bij Geneeskunde voor het Volk in Zelzate. Geert Asman is ook PVDA-politicus en eerste schepen in het gemeentebestuur van Zelzate. Een schepen aan het front. Geen woorden, maar daden. Vanop het front bericht Geert: “Zeventien patiënten gezien. Eén iemand laten opnemen via spoed. Opvallend veel verpleegsters uit rusthuizen: vijf op de zeventien! We horen klachten dat er veel te weinig beschermingsmateriaal is voor verpleging en zorgpersoneel in de rusthuizen. Daar moet dringend een degelijke oplossing voor komen!”

Geneeskunde voor het Volk blijft niet bij de pakken zitten en bestelde zelf 60.000 mondmaskers. Die worden momenteel verdeeld over de elf groepspraktijken van GVHV zelf en over andere wijkgezondheidscentra in het hele land. Een deel van de levering schenkt GVHV aan woonzorgcentra. “We konden het tekort aan mondmaskers niet langer aanzien”, zegt Sofie Merckx, huisarts in Marcinelle en federaal volksvertegenwoordigster voor de PVDA. “Samen kunnen we dit aan. Met Geneeskunde voor het Volk staan we klaar om te helpen waar we kunnen. Solidariteit is het beste medicijn.”

En dan zijn er nog de vele mensen die zorgen voor de mensen die zorgen. Quentin uit Schaarbeek bakte met zijn dochters koekjes en andere lekkernijen voor het personeel van Geneeskunde voor het Volk en voor het personeel van verschillende ziekenhuizen. Ook dat is solidariteit.

De lente is er, straks komen de zwaluwen terug en staan de kersenbomen in bloei. Die schoonheid van later, daaraan denken we vandaag. Dan kan het ware leven eindelijk opnieuw een aanvang nemen en kunnen we elkaar weer fysiek vastnemen. Tot dan doen we het met solidariteit. De mens is een supersamenwerker, dat zien we in deze tijden meer dan ooit. We zorgen voor elkaar. Veel moed in deze moeilijke tijden.

Wil je ook mee helpen? Laat het dan weten aan een van onze secretariaten of praktijken van Geneeskunde voor het Volk. Je kan ook terecht op lokale websites zoals http://www.antwerpenhelpt.be/

Samen krijgen we corona klein ♥ #zorgvoorelkaar

Schrijf als eerste een reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.

We hebben jouw steun nodig