218 syndicalisten versterken PVDA lijsten

Een groot aantal syndicalisten versterken de PVDA verkiezingslijsten op 26 mei. 218 om precies te zijn. Mensen uit de drie vakbondsorganisaties ACV, ABVV en ACLVB, zowel uit de privé als de openbare sector. Syndicalisten zowel uit Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Ze kiezen voor de partij van voorzitter Peter Mertens omdat die hun sociale strijd en de stem van het werkvolk tot in het parlement brengt.

maandag 29 april 2019

218 syndicalisten versterken PVDA lijsten

“Het is een bewuste keuze om zoveel syndicalisten op onze lijsten te zetten. Ze staan met beide voeten in de realiteit, kennen de moeilijkheden van de mensen en zijn de motor van de vakbondsbeweging”, aldus Peter Mertens, PVDA-voorzitter en federaal lijsttrekker voor de partij te Antwerpen. “Zoveel engagement is een rijkdom voor de samenleving. Wij zijn blij hen te verwelkomen op onze lijsten”.

De linkse partij komt met enkele opvallende namen. Zo is er Jozef Mampuys, voormalig algemeen secretaris van ACV-LBC en Gaby Jaenen, vicevoorzitster van ABVV-AC Limburg naast mensen als Erik Dirkx, ABVV-BBTK secretaris voor de handel, bekend ACV-vakbondsvrouw Maria Vindevoghel en Houssein Naim, ABVV-BTB hoofddelegee bij Ikea.

Peter Mertens: “Syndicalisten worden door hun collega’s verkozen als werknemersvertegenwoordiger. Wij willen hen ook een stem geven in de parlementen. Meerderen van hen hebben een verkiesbare plaats. Zoals Maria Vindevoghel, ACV-vakbondsvrouw en bekend van haar inzet voor haar collega’s bij het vroegere Sabena. Zij trekt de Brusselse lijst voor de Kamer. In Luik maakt Gaby Colenbunders kans op een zetel in het Federaal parlement».

Luc Van der Schoot, ACV-afgevaardigde bij Janssen Pharmaceutica in Beerse legt uit waarom hij opkomt voor de PVDA. “Het is de enige partij die altijd onze pensioenen verdedigt. Zonder de PVDA en de mobilisatie van zoveel syndicalisten zouden we vandaag opgezadeld zitten met het puntenpensioen, het fameuze tombolapensioen dat de regering er wou doordrukken. De PVDA neemt het consequent op voor onze pensioenen. Niet zoals andere partijen die een paar weken voor de verkiezingen doen alsof ze onze pensioenen verdedigen en na de verkiezingen het tegenovergestelde doen».

Ook Gaby Jaenen, vicevoorzitter van ABVV-AC Limburg legt uit waarom. “Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen die hun geloof in ‘de politiek’ verloren en daarom antipolitiek en rechts zijn gaan stemmen, nu een links alternatief kunnen vinden in de PVDA. Verschillende van onze vakbondsmilitanten maken die keuze. De PVDA straalt dynamisme en kracht uit waar ik zelf energie uit haal. De PVDA weegt op het debat, zoals tegen de Turteltaks die geschrapt werd dankzij acties, een petitie en het Turteltaksproces dat de partij samen met 20.000 burgers won. De PVDA is een echte locomotief op links, daarom steun ik de partij.”