Stel jij jezelf de vraag:

"Hoe zit de wereld écht in elkaar?"

Voor jou is er Fakto: een digitaal marxistisch mediakanaal, powered by PVDA.

We binden de strijd aan met de conservatieve, liberale en nationalistische ideeën die we elke dag krijgen voorgeschoteld. We willen de wereld begrijpen om haar te veranderen.

Muiterij, de podcast

Peter Mertens spreekt in een microfoon. Tekst op beeld: Muiterij de podcast, aflevering 6: Over links, hoop en koffie.

Muiterij, de podcast: Aflevering 6 - Over links, hoop en koffie

5 afleveringen lang nam Peter Mertens ons mee door zijn boek Muiterij. Voor de 6de aflevering schotelen we hem vragen voor van onze luisteraars en van onszelf. Over hoeveel tassen koffie hij drinkt tijdens het schrijven, over de actualiteit van Muiterij en over hoopvol zijn.
Plastieken soldaatjes staan op een landkaart van de grens tussen Rusland en Oekraïne. Tekst op de foto: Muiterij de podcast, aflevering 5: Het had anders kunnen lopen

Muiterij, de podcast: Aflevering 5 - Het had anders kunnen lopen

In aflevering 5 van de podcast Muiterij blikt Peter Mertens terug op een aantal belangrijke keerpunten die voorafgaan aan de illegale Russische inval in Oekraïne. Maar hij biedt ook een hoopvol perspectief: het kan anders. Als 2 grootmachten het willen, kunnen ze een einde maken aan de oorlog.
Een rubikskubus met een print van een wereldbol. De kubus is een beetje gedraaid. Op de foto staat de tekst: Muiterij de podcast, aflevering 4: Hoe onze wereld kantelt

Muiterij, de podcast: Aflevering 4 - Hoe onze wereld kantelt

Het Westen is stilaan zijn ijzeren grip op het globale Zuiden aan het verliezen. Jarenlang hadden westerse grootmachten politieke en economische macht over de landen in het Zuiden. Maar er zijn al heel wat dingen verschoven in die machtsverhoudingen.
Een man werkt in een fabriek. Op de foto staat de tekst: Muiterij de podcast, aflevering 3.

Muiterij, de podcast: Aflevering 3 - Het verhaal van Liam

We zitten in een energie-omwenteling. Zoals de 19e eeuw in het teken stond van steenkool en de 20ste eeuw getekend werd door olie, breekt nu het tijdperk aan van de fossielvrije energie. Wie de leider wordt van deze energie-omwenteling, is nog een vraag. De VS willen er alvast alles aan doen om dat zelf te zijn.
De boot Ever Given ligt geblokkeerd op het Suezkanaal. Er staat tekst op de foto: Muiterij, de podcast: Aflevering 2

Muiterij, de podcast: Aflevering 2 - Recessietherapie

Dit is de tweede aflevering van de podcast Muiterij.
Peter Mertens praat in een microfoon. Er staat tekst op de foto: Muiterij, de podcast: Aflevering 1.

Muiterij, de podcast: Aflevering 1 - Het verhaal van Kath

Muiterij, dat is een boek, een docuserie en nu ook een podcast. Peter Mertens neemt je mee door zijn boek 'Muiterij. Hoe onze wereld kantelt.'

Marc Leemans was 12 jaar lang voorzitter van ACV. Nu geeft hij de fakkel door, en dat leek ons het perfecte moment om terug te blikken op zijn carrière. Maar hij beantwoordt ook pertinente vragen voor het komend jaar. Wat zou er gebeuren als sociale zekerheid gesplitst wordt in ons land? Waarom worden onze sociale rechten aangevallen? Wie worden de volgende vertegenwoordigers van de werkende klasse? Een halfuur vakbondswijsheden.

Fakto is een team van geëngageerde videasten, podcastmakers en researchers. Samen met jou zoeken we naar antwoorden op de prangende vragen van deze tijd, in verhalende podcasts en educatieve video’s voor sociale media.