28 januari: in alle talen betogen voor de sociale zekerheid en de 1.500 euro netto

Foto Solidair, Fabienne Pennewaert

Het ABVV roept op voor een grote nationale betoging voor de sociale zekerheid op 28 januari. De PVDA steunt deze oproep ten volle. Het zal een sterk moment zijn om in alle landstalen de eis voor een minimumpensioen van 1.500 euro netto te verdedigen.

De mobilisatie voor de eerste burgerwet, voor een minimumpensioen van 1.500 euro netto na een loopbaan van 40 jaar, begint resultaten te boeken. De meeste partijen nemen deze eis over. Zelfs Bart De Wever erkent dat er “iets moet gedaan worden voor de kleine pensioenen”.

Dat toont aan dat we kunnen winnen. Een grote meerderheid van de bevolking staat achter dit voorstel van de PVDA en de vakbonden. Dat bewijst het succes van het burgerinitiatief dat door de PVDA werd gelanceerd en dat op korte tijd de vooropgestelde 100.000 handtekeningen bij mekaar kreeg. Ondertussen staat de teller al bijna op 150.000. Het getuigt ook van de wil van vele burgers om bij het politieke schouwspel niet in een rol van toeschouwer te worden geduwd.

Wij willen het origineel, geen flauwe kopie

Voor de PVDA haar grote pensioencampagne lanceerde en de vakbonden er achter stonden, sprak geen enkele traditionele partij hier over. Ze hadden het te druk met discussiëren over hoe ze ons solidair pensioensysteem, de sociale zekerheid, elk op zijn manier een stukje verder konden afbreken.

Voor de N-VA en het Vlaams Belang gaat het erom de sociale zekerheid te splitsen. Alsof het vergrijzende Vlaanderen zijn pensioenen gemakkelijker zou kunnen financieren zonder de Brusselse en Waalse jeugd. Het plan van de nationalisten is “verdelen om de pensioenen en de sociale zekerheid beter af te breken”.

De liberalen van hun kant zijn vooral voor privatisering van het pensioensysteem om het nog ongelijker te maken.

Voor traditioneel links komt daar onder invloed van de PVDA en de vakbonden verandering in. Het neemt het voorstel, min of meer verwaterd, over. Sp.a verdedigde tot vorig jaar een minimumpensioen van 1.500 euro bruto. Vandaag wordt dat 1.500 euro netto, maar na een loopbaan van 42 jaar. Voor een groot aantal vrouwen betekent dat nog altijd geen 1.500 euro netto (want veel vrouwen geraken niet aan een loopbaan van 42 jaar).

28 januari zal de gelegenheid zijn om de grenzen verder te verleggen. Wij willen geen mooie beloftes, wij willen geen flauwe kopie van het burgerinitiatief voor een minimumpensioen van 1.500 euro netto. Neen. Wij willen het origineel: een pensioen van minimum 1.500 euro netto, niet bruto. Nu, en niet over vijf jaar, wanneer door de stijging van de levensduurte 1.500 euro even veel waard zal zijn als wat nu 1.350 euro is. Na een loopbaan van 40 jaar, geen 45 jaar (of meer). En binnen de sociale zekerheid, niet in de privésystemen die met onze pensioenen speculeren.

Tegen de hold-up van de splitsing: “Wij zijn één!”

28 januari zal de gelegenheid zijn om neen te zeggen tegen de splitsing, om eraan te herinneren dat wij één zijn. Eén om het minimumpensioen van 1.500 euro netto te verdedigen. Eén om meer sociale zekerheid te eisen. Eén tegen de verspilling die de splitsing van het land met zich mee zal brengen, voor één milieuminister en één mobiliteitsminister, om eindelijk vrij te ademen en uit de files te geraken. Eén om de eenheid van België te verdedigen.

Niemand heeft bij de laatste kiescampagne de splitsing van de sociale zekerheid in zijn programma gezet. Dat is niet waar de burgers van dit land voor gekozen hebben. Ze hebben zeker ook niet voor de splitsing van het land gestemd. Het is nochtans in dat avontuur dat sommige partijen ons willen meesleuren. Een echte hold-up op de verkiezingen, waartegen we moeten strijden.

De stem van de straat doen horen in de Wetstraat

De politieke crisis blijft aanslepen. Enkele mannen (en zeer weinig vrouwen) discussiëren boven onze hoofden, zonder ons en merendeels tegen ons. Zij willen dat we toeschouwers blijven bij hun discussies, hun geschillen of hun projecten. Alsof we naar een televisieserie kijken.

28 januari zal de gelegenheid zijn om eraan te herinneren dat de echte spelers in dit land de mensen zijn, de werknemers en werkneemsters. Die mannen en vrouwen doen het land draaien. Die mannen en vrouwen hebben eisen. Het België van de straat heeft een stem en zal die uit vele monden laten horen.

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Monique van den Berk
    heeft gereageerd 2020-01-28 03:01:25 +0100
    Jammer dat ik moet werken, had van mij op een zondag mogen zijn!!!
  • Nicole Heindryckx
    heeft gereageerd 2020-01-25 17:07:30 +0100
    Herinner me nog goed dat ik vele maanden geleden ook gewezen heb op het feit dat WEL de PvdA de eerste politieke partij was die een netto pensioen eiste van Euro 1.500/maand. Nu zijn zowat alle politieke partijen gevolgd, maar er is wel degelijk een groot verschil… 1.500 bruto of netto?? Na 45, 42 of 40 jaar werken?? En wat met “gelijkgestelde dagen”. Denk aan werkloosheid, ziekte, of handicap op latere leeftijd, waardoor je nooit aan die fameuze 45 jaar zou kunnen komen…. Niemand MAG nog kanker hebben, niemand MAG nog kiezen om gedurende een 5-tal jaar de zorg van zijn kinderen op zich te nemen, en dus de STAAT ettelijke miljoenen te besparen op crèches of onthaalmoeders. Niemand MAG er nog voor kiezen om zijn ouders in hun laatste jaren te verzorgen, waardoor ze opnieuw een grote besparing verwezenlijken voor de Staat…. of het nu de Federale, de Vlaamse of de KUT staat is, interesseert niemand. Dat vele multinationals hun terrein verlegd hebben naar goedkopere Aziatische of ex Oost-Europese of ex Russische Landen, of naar Zuid-Amerika daar kraait geen haan meer naar. Massa ontslagen van 2, 3.000 en meer arbeiders / bedienden in één klap : kattenpis!! Al lang opgekuist en vergeten. Maar veel mensen die toen al een redelijke ouderdom hadden hebben NOOIT nog een degelijke job kunnen vinden. De miljoenen besparingen die vele (vooral vrouwen) werknemers hebben gerealiseerd, door de zorg voor hun kinderen en/of bejaarde ouders, zouden daarvoor NU GESTRAFT worden. Hiermee zou ook rekening gehouden moeten worden. Die mensen zijn niet voor 5 of 6 jaar op wereldreis geweest hè, om in de zon te liggen bakken… Met welk geld, ten andere ??? Dank je wel… Gelijkgestelde dagen tellen dus niet meer, en wat menselijkheid t.o.v. je kinderen of ouders is TABOE…. Leve de “goede” moderne tijd.

Nog een P.S.-je.
    Een gefortuneerde, die na 6/7 jaar unief (waarvan slechts een minimaal gedeelte ten koste van de student is en de big heap op de schouders valt van de werknemers – ter verduidelijking-, en dan een 40-jarige loopbaan uitbouwt, waarbij hij zeker nooit onder de Euro 5.000/maand netto verdiend heeft, moeten ze geen volledig pensioen uitbetalen. Terugbetaald krijgen volgens wat je afgedragen hebt? Mijn kont !! Okay en terecht, er mag een gradatie zijn, maar wat doet een oude bompa of bomma nu met 3.000 euro pensioen netto per maand Zij hoeven GEEN huur te betalen, au contraire, ze verhuren wel een paar appartementen, en hebben ook nog wat buitenverblijven… dus ??
  • Herwin Buyl
    heeft gereageerd 2020-01-25 02:40:50 +0100
    Niet alleen 1.500 euro pensioen netto voor de gewone arbeiders.! Mag ook meer zijn,! MAAR voor IEDEREEN hetzelfde pensioen.!!! GEEN uitzonderingen.!!!
  • Hugo Vreven
    heeft gereageerd 2020-01-25 00:35:43 +0100
    We kunnen niet met genoeg betogers zijn ,en voor mijn part ook nog ander soort betogers van de harde lijn die ’t satanisch-bezeten achterlijke politiek gedoe zouden kunnen stoppen door ware uiteenlopende burgerstrijd nog te definiëren.
  • Johnny paridaens
    heeft gereageerd 2020-01-20 12:15:20 +0100
    Dat is de enige manier, op straat voor je rechten, goe bezig “never give up the fight”.
  • Michael Henaux
    heeft gereageerd 2020-01-17 15:52:34 +0100
    Looking forward to this protest!

Volg de PVDA op de voet