5 feiten tegen het fake news over de ziektedagen van ambtenaren

Het kabinet van Jambon schreeuwt luid dat “ambtenaren ziektedagen opsparen en vroeger op pensioen vertrekken.” Wat is ervan waar? Het verdict is glashelder: fake news …

donderdag 26 juli 2018

Ambtenaren kregen tot voor kort 21 dagen betaald ziekteverlof. Als je meer dan 21 dagen ziek bent, val je op een vervanginkomen van ongeveer 60% van je loon. Stel dat je minder dan 21 dagen ziek bent geweest op een jaar, dan neem je die dagen mee naar het volgende jaar. Zo kan iemand die op latere leeftijd pakweg kanker krijgt en maanden moet thuiszitten, met dit huidige systeem gedurende langere tijd 100% van zijn loon behouden. Ergens maar logisch ook, want met ziekte gaat meestal grote onkosten gepaard.

Dat was echter buiten de regering gerekend. Die roepen nu moord en brand dat ambtenaren die zelden ziek geweest zijn vroeger met pensioen kunnen vertrekken. Maar klopt dat ook?

Vijf feiten:

1. Ambtenaren kunnen ziektedagen alleen opnemen als ze effectief ziek zijn. Dat wordt strikt gecontroleerd door de controle-artsen van Medex.

2. De regering wil de voordelige ziekteregeling voor (statutaire) ambtenaren kapot maken. Ambtenaren hebben voor hun hele carrière recht op ongeveer 600 ziektedagen met gewaarborgd loon. Het is daarom dat wie bijvoorbeeld op 50 jaar 3 maand thuis zit met een burn-out of kanker - en daarvóór weinig ziek was - zijn of haar inkomen kan behouden.

3. De regering wil nu dezelfde regeling doorvoeren als in de privé: na 30 dagen val je terug op de ziekenkas, aan 60% van je loon. Logisch dat de ambtenaren woest zijn en in september actie voeren: wie langdurig ziek wordt moet 40% van zijn inkomen inleveren.

4. Dit is een asociale besparing op langdurig zieke mensen. In de gelijkschakeling tussen privé en overheid, kunnen we beter het systeem van de privé verbeteren, in plaats van het voordelige systeem van de ambtenaren af te breken.

5. Nog een weetje om af te sluiten: ministers en parlementsleden worden bij ziekte altijd en onbeperkt doorbetaald aan de volle 100 procent.

We zien elkaar op de actie, om deze nieuwe asociale maatregel van de regering te bevechten.