81 bouwvakkers in quarantaine in Aalter: PVDA eist onderzoek naar sociale dumping

In het oud hotel- en cinemagebouw Capitole in het centrum van Aalter zitten 81 Portugese bouwvakkers in quarantaine. Een tiental onder hen testte positief op covid-19. De PVDA eist een onderzoek naar sociale dumping.

dinsdag 3 november 2020

“Deze mensen zijn duidelijk het slachtoffer van mensenhandelpraktijken. De PVDA eist dat er een grondig onderzoek komt naar de werkgever. Zij die verantwoordelijk zijn voor deze situatie moeten gestraft worden”, stelt PVDA-volksvertegenwoordiger Steven De Vuyst.

“Wij stellen ons ook vragen bij de aanpak van Aalters burgemeester De Crem (CD&V), voormalig minister van Binnenlandse zaken en verantwoordelijk voor het toezicht op de Coronamaatregelen”, gaat De Vuyst verder. “Zijn eigen eerste schepen, Patrick Hoste (CD&V), verklaarde gisteren dat de 81 bouwvakkers heel dicht op elkaar zitten.”

Volgens de PVDA blijven tal van vragen open. Hoe lang is de burgemeester al op de hoogte van deze onhoudbare situatie? Welke maatregelen werden er genomen om een verdere besmetting binnen de groep te voorkomen? Welke hulp werd geboden aan deze mensen in nood? Wat werd er al gedaan om de werkgever ter verantwoording te roepen? Waarom is niet eerder ingegrepen?”

Deze zaak toont volgens de linkse partij aan dat sociale dumping een gevaar is voor de volksgezondheid. Dat het virus zich sneller verspreidt bij mensen die dicht bij elkaar werken en wonen is ook de stelling ‘Ze zijn ons vergeten’, het boek van PVDA-voorzitter Peter Mertens.

“Al wie de bouwsector een beetje volgt, weet dat er daar een ernstig probleem is van sociale dumping”, legt De Vuyst uit. “Arbeiders die illegaal tewerkgesteld worden aan lage lonen, in onveilige werkomstandigheden en vaak gehuisvest in miserabele omstandigheden; meer nog dan in normale tijden is het cruciaal dat mensen niet in dergelijke omstandigheden moeten werken en leven. Het virus krijgt er gewoon vrij spel.”

“Sociale dumping in de bouwsector is dus ook een gevaar voor de volksgezondheid”, uit ook vakbondsleider Frank Moreels zijn bezorgdheid op Twitter.” Gisteren vroeg ook het hoofd van de sociale inspectie om meer middelen.

De controles van de voorbije maanden wijzen uit dat ruim 6 op 10 bedrijven niet in orde is met de corona-veiligheidsmaatregelen. Bovendien krijgt 9 op de 10 bedrijven in overtreding enkel een schriftelijke waarschuwing. "Vandaag zijn er niet alleen te weinig inspecteurs om de maatregelen te controleren, maar ze hebben ook te weinig bevoegdheden”, stelt De Vuyst.

De PVDA vraagt dat de sociale inspectie dwingende maatregelen kan opleggen als de veiligheid niet in orde is, met bijzondere aandacht voor sectoren waar sociale dumping veel voorkomt.

In zijn laatste boek, Ze zijn ons vergeten, vertelt Peter Mertens hoezeer sociale dumping een gevaar is voor onze gezondheid. Er zijn heel wat plekken in Europa waar de moderne slavernij welig tiert, waar onzichtbare mensen zich afpeigeren in ellenlange werkdagen voor weinig geld. Hun weerstand is aangetast en de nodige afstand is er niet. Klassen-omstandigheden waar niemand over praat. Je leest er alles over in Ze zijn ons vergeten. Koop het hier