“Amper genezen van klaplong en al naar huis gestuurd”: PVDA wil halt aan meer dagopnames in ziekenhuizen zolang er personeelstekorten zijn

Minister Vandenbroucke wil ziekenhuizen financieel straffen als ze niet genoeg ingrepen in dagopname uitvoeren. “Vandenbroucke organiseert een blinde ratrace naar ‘efficiëntie’ in de zorg, ten koste van patiënten en personeel”, reageert Sofie Merckx, fractieleidster in de Kamer en zelf huisarts. “Wij krijgen getuigenissen uit de zorgsector van personeel en patiënten die daar niet mee opgezet zijn. We eisen dat er een halt wordt toegeroepen aan meer dagopnames zolang er tekorten in de zorg zijn.”

vrijdag 3 februari 2023

Terwijl er schrijnende personeelstekorten zijn in de zorg, wil minister Vandenbroucke (Vooruit) meer dagopnames in de ziekenhuizen. “Uit elk bed zo veel mogelijk rendement halen, is niet altijd in het belang van de patiënt”, reageert Sofie Merckx.

Dat ondervond ook Patrick, die in de bijzondere jeugdhulp werkt: “Toen ik na een harde val van een ladder in het ziekenhuis belandde met zeven gebroken ribben, een klaplong en kneuzingen, werd ik naar huis gestuurd eens de resultaten van mijn klaplong de betere kant op gingen. Ik viel volledig terug op mezelf en mijn huisarts voor de nazorg.”

Kenny Verspreet, verpleegassistent in de mobiele ploeg van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA), ziet op zijn afdelingen hoe patiënten nu al vaak te vroeg ontslagen worden. “Vorige week nog zag ik hoe een patiënt volledig in paniek sloeg omdat ze naar huis gestuurd werd, maar zich daartoe niet in staat voelde. Uiteindelijk hebben we haar laten overnachten. Ik heb ook al patiënten gezien die te vroeg ontslagen werden, maar die een aantal dagen later al terug op de afdeling stonden. Dan moet je van nul herbeginnen.”

Kenny is bezorgd over de werkdruk voor het personeel die kortere opnames met zich meebrengen: “Elke patiënt betekent voor een verpleegkundige een nieuw dossier, met veel administratie en opvolging. Dat konden we vroeger over twee, drie dagen spreiden. Nu moet dat op één dag gebeuren.”

Steeds meer bedden worden de dag zelf voor andere patiënten gereserveerd. Uit cijfers van het federale Kenniscentrum van de Gezondheidszorg (KCE) blijkt dat tussen 2003 en 2025 de gemiddelde periode dat de patiënt in het ziekenhuis verblijft met 40% zal dalen. Sinds 2010 werden er 5.530 bedden gesloten.

“De financiering van het zorgpersoneel in de ziekenhuizen hangt samen met de financiering van bedden. Worden er bedden gesloten, dan wordt er minder personeel gefinancierd. Zo gingen er al meer dan 2.000 banen verloren. De regering-Verhofstadt, waarin Frank Vandenbroucke minister van Sociale Zaken was, trok het proces van kortere opnames in 2002 op gang omdat de patiënt te veel kostte. De financiering van de ziekenhuizen moest voortaan afhangen van de gemiddelde tijd dat de patiënt in het ziekenhuis ligt. Minister Vandenbroucke zet zich zo in lijn van zijn voorgangers”, stelt Sofie Merckx.

De linkse partij vraagt daarom dat er een halt wordt toegeroepen aan de dagopnames zolang er personeelstekorten in de zorg zijn. “Vier op de tien verpleegkundigen willen de sector verlaten omdat ze hun job niet meer kunnen doen om voor mensen te zorgen. De non-profitsectoren komen daarom op dinsdag 31 januari op straat, voor meer personeel en betere arbeidsvoorwaarden. Nog kortere opnames en meer dagopnames zullen het personeel en de patiënten niet ten goede komen”, besluit Sofie Merckx.