Veel te weinig budget voor eerste subsidieronde cultuur

Zelfs bij de kunstenprojecten die de hoogst mogelijke score kregen, zal niet elk project op projectsubsidies kunnen rekenen, dat blijkt uit de adviezen van de beoordelingscommissie. Er is 8,5 miljoen euro nodig om alle positieve evaluaties te honoreren, dat is meer dan dubbel zoveel als de Vlaamse regering voorziet. Zelfs om alle projecten met een “zeer goed”-beoordeling te ondersteunen is niet genoeg geld. “De kaalslag op cultuur dreigt er nog zwaarder in te hakken dan gedacht”, reageert Tom De Meester, Vlaams parlementslid voor PVDA. “Er is veel te weinig geld voor de eerste ronde en voor de tweede ronde is er voorlopig 0 euro voorzien”.

zaterdag 7 december 2019

Veel te weinig budget voor eerste subsidieronde cultuur

De beoordelingscommissie stuurde deze week haar adviezen door voor de kunstenprojecten die een aanvraag indienden voor de eerste ronde projectsubsidies in 2020. In totaal is er 8,5 miljoen euro nodig om alle projecten die een positieve evaluatie kregen te subsidiëren. Om de projecten met een “zeer goed”-beoordeling te subsidiëren is 4,3 miljoen euro nodig. “Na de besparingen is er in de eerste ronde projectsubsidies nog maar 3,4 miljoen euro beschikbaar”, reageert De Meester. “Zelfs niet alle projecten met een “zeer goed”-beoordeling zullen ondersteund worden. Jonge, vernieuwende kunstenaars met innoverende projecten zullen uit de boot vallen”.

In de commissie cultuur van het Vlaams parlement werd nochtans door Stephanie D’hose (Open VLD) en minister-president Jan Jambon gesteld dat de voorziene 3,4 miljoen garant stond voor een «volwaardige» eerste ronde projectsubsidies in januari. «”, «Daar klopt dus niks van» zegt De Meester. “De zogenaamde opening van Jan Jambon blijkt een gesloten deur.Er zal 4 miljoen euro tekort zijn om alle positieve evaluaties te ondersteunen en er is nog géén geld voor een tweede ronde. Dit is een catastrofale kaalslag. een historisch dieptepunt.

De PVDA zal maandag een amendement op de begroting indienen in het Vlaams parlement om de projectsubsidies voor cultuur in de eerste ronde op te trekken tot 8 miljoen euro. “Zo kunnen we alle projecten die een positieve evaluatie kregen ondersteunen”, zegt De Meester. “Jonge kunstenaars moeten de nodige ondersteuning krijgen, zo creëren we een vernieuwend kunstenlandschap om trots op te zijn”, aldus De Meester. “De jonge kunstenaars van vandaag zijn het erfgoed van morgen, dat moeten we koesteren in plaats van het kapot te besparen”, besluit De Meester. De PVDA eist verder dat ook in de tweede ronde in juni alle projecten met een positieve evaluatie op budget kunnen rekenen.